پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

اثرات کبد چرب بر مغز

دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸ ق.ظ

بیماری کبد چرب سلامت مغز را به خطر می اندازد

 

دانشمندان مؤسسهٔ کبدشناسی راجر ویلیامز وابسته به کینگز کالج لندن و دانشگاه لوزان در مطالعه ای که ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و اختلال عملکرد مغز را بررسی می کند، دریافتند تجمع چربی در کبد باعث کاهش اکسیژن به مغز و التهاب بافت مغز می شود، که کبد چرب غیرالکلی با فراهم کردن هر دو شرایط منجر به شروع بیماری های مغزی شدید می شوند.

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) تقریباً 25٪ از جمعیت و بیش از 80٪ از افراد چاق ناسالم را تحت تأثیر قرار می دهد. چندین مطالعه، اثرات منفی رژیم غذایی ناسالم و چاقی را بر عملکرد مغز گزارش کرده اند؛ با این حال اعتقاد بر این است که این اولین مطالعه ای است که به وضوح کبد چرب غیرالکلی را با زوال مغز مرتبط می کند و یک هدف درمانی بالقوه را شناسایی می کند.

کبد چرب

این تحقیق که با همکاری اینسرم (مؤسسٔه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه) و دانشگاه پواتیه در فرانسه انجام شد، شامل تغذیهٔ موش‌ها با دو رژیم غذایی مختلف بود. نیمی از موش‌ها رژیم غذایی داشتند که کالری دریافتی آنها بیش از 10 درصد چربی نبود، در حالی که کالری دریافتی نیم از موش های دیگر حاوی 55 درصد چربی بود؛ که شبیه رژیم غذایی غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین در نظر گرفته شده است.

س از 16 هفته، محققان مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای مقایسهٔ اثرات این رژیم‌ها بر بدن و به طور خاص بر روی کبد و مغز انجام دادند. آنها دریافتند که تمام موش‌هایی که سطوح بالاتر چربی مصرف می‌کنند، چاق در نظر گرفته می‌شوند و کبد چرب غیرالکلی، مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد مغز را ایجاد می‌کنند.

مطالعه ای که توسط دانشگاه لوزان و بنیاد تحقیقات کبد تامین شد همچنین نشان داد که مغز موش های مبتلا به کبد چرب غیرالکلی از سطح اکسیژن پایین تر رنج می برد. این به این دلیل است که این بیماری بر تعداد و ضخامت رگ‌های خونی مغز تأثیر می‌گذارد که اکسیژن کمتری به بافت می‌رسانند، اما همچنین به این دلیل است که سلول‌های خاص اکسیژن بیشتری مصرف می‌کنند در حالی که مغز در حال ملتهب شدن است. این موش ها نیز بیشتر مضطرب بودند و علائم افسردگی را نشان می دادند.

در مقایسه، موش‌هایی که رژیم غذایی سالم مصرف می‌کردند کبد چرب غیرالکلی یا مقاومت به انسولین نداشتند، رفتار طبیعی داشتند و مغزشان کاملاً سالم بود.

دکتر آنا حاجیحمبی، نویسندهٔ اصلی، سرپرست تیم فرعی در گروه محور کبد-مغز در موسسه کبد شناسی راجر ویلیامز و مدرس افتخاری در کینگز کالج لندن گفت:"دیدن تأثیری که تجمع چربی در کبد می تواند بر مغز داشته باشد بسیار نگران کننده است، به خصوص به این دلیل که اغلب به صورت خفیف شروع می شود و می تواند سال ها بی سر و صدا وجود داشته باشد بدون اینکه مردم بدانند که به آن مبتلا هستند."

برای مبارزه با تأثیر خطرناک کبد چرب غیرالکلی بر مغز، دانشمندان موش هایی را با سطوح پایین پروتئین کل بدن به نام مونوکربوکسیلات ترانسپورتر 1 (MCT1) پرورش دادند. مونوکربوکسیلات ترانسپورتر 1  پروتئینی است که در انتقال سوبستراهای انرژی که توسط سلول های مختلف برای عملکرد طبیعی خود استفاده می شود، تخصص دارد.

زمانی که این موش‌ها با همان رژیم غذایی ناسالم سرشار از چربی و قند مانند موش‌های آزمایش اولیه تغذیه شدند، آنها هیچ تجمع چربی در کبد نداشتند و هیچ نشانه ای از اختلال عملکرد مغز نشان نمی دادند،آنها از هر دو بیماری در امان بودند.

پروفسور لوک پلرین، مدیر واحد تحقیقاتی اینسرم U1313 در دانشگاه پواتیه فرانسه و محقق ارشد این مطالعه گفت:"شناسایی MCT1 به عنوان یک عنصر کلیدی در ایجاد کبد چرب غیرالکلی و اختلال عملکرد مغز مرتبط با آن، دیدگاه های جالبی را باز می کند. این مکانیسم های بالقوه را در محور کبد-مغز برجسته می کند و به یک هدف درمانی احتمالی اشاره می کند." 

دکتر حاجیحمبی افزود:"این تحقیق تاکید می کند که کاهش میزان قند و چربی در رژیم غذایی ما نه تنها برای مقابله با چاقی مهم است، بلکه برای محافظت از کبد برای حفظ سلامت مغز و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی و زوال عقل در طول پیری، زمانی که مغز ما  حتی شکننده تر می شود، مفید و مهم است."

 

Source

-

«Channel of Science is for all»