پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

ترکیبات مضر بطری های آب

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۴۱ ب.ظ

وقتی آب بطری‌ کهنه می‌شود، اغلب به این دلیل است که بطری شروع به خراب شدن کرده است و مواد شیمیایی میکروسکوپی در آن ریخته می‌شود. هر بطری فقط به دلیل تماس با آب، مواد شیمیایی را کمی دفع می کند. برخی از این مواد شیمیایی سمی تر از سایرین هستند، مانند آنتیموان، ماده شیمیایی که می تواند به معده و روده شما آسیب برساند و استرهای فتالات که می تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند.
اما حتی بطری های PET نیز نباید مواد شیمیایی کافی برای سمی کردن آب داخل آن آزاد کنند. با گذشت زمان، آب و بطری به تعادل شیمیایی می رسند، بنابراین در هر لحظه فقط مقادیر کمی از ترکیبات در نوشیدنی شما وجود دارد.
جایی که آب خود را ذخیره می کنید نیز می تواند بر طعم آب شما تأثیر بگذارد. طبق گفته انجمن بین المللی آب بطری، ظروف پلاستیکی کمی نفوذپذیر هستند، به این معنی که مولکول های هوا ممکن است به داخل و خارج بطری حرکت کنند.
به عنوان مثال، در آوریل ۲۰۱۶، برخی از دفاتر تجاری در اسپانیا آب چشمه بسته بندی شده آلوده به نوروویروس دریافت کردند. آنها آب چشمه آلوده را در کولرهای اداری خود ریختند و بیش از ۴۰۰۰ نفر دچار علائم گاستروانتریت مانند استفراغ و تب شدند.


علاوه بر ویروس‌ها، مخمرها، کپک‌ها و باکتری‌ها نیز اغلب در حین بسته‌بندی یا حمل و نقل می‌توانند داخل بطری شوند.
اگر آب بطری را بلافاصله بنوشید، احتمالاً میکروب ها زمان زیادی برای تولید مثل نخواهند داشت.
اما اگر بطری را برای مدت طولانی زیر نور خورشید بگذارید، محیطی گرم و پایدار برای تکثیر آن ها ایجاد خواهید کرد. Quoc Le می گوید آب آلوده می تواند طعم های کپک زده، باتلاقی یا ترش داشته باشد. همچنین ممکن است یک فیلم سبک و لزج در نزدیکی لبه بطری ببینید، زیرا این محل ورود میکروب‌ها است.


اگر طعم آب شما شبیه باتلاق باشد، ممکن است شما را بیمار کند.
اینکه چقدر بیمار شوید به سیستم ایمنی بدن شما و اینکه کدام میکروب ها در آب هستند بستگی دارد.
در حالی که برخی از میکروب ها ممکن است باعث تب یا ناراحتی معده شوند، برخی دیگر ممکن است اسهال شدیدی را برای شما ایجاد کنند که سبب بستری شما در بیمارستان شود.
با بطری آب تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟
اگر فردی صرفه جو یا دوستدار محیط زیست هستید، ممکن است وسوسه شوید آب تاریخ مصرف گذشته را به گیاهان یا حیوانات خانگی خود بدهید، ایده شما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا همان آلاینده هایی که سلامت شما را به خطر می اندازند نیز می توانند آنها را بیمار کنند. آنها به آب تمیز نیز نیاز دارند. Quoc Le می گوید ؛ می توانید آب خود را از طریق یک فیلتر زغال فعال فیلتر کنید، که بسیاری از آلاینده ها را از بین می برد.
اگر فکر می کنید آب شما آلوده به میکروب است، جوشاندن آن به مدت یک دقیقه تقریباً همه عوامل بیماری زا را از بین می برد.
حتی اگر بطری شما تازه از کارخانه خارج شده باشد، کارشناسان استفاده مجدد از آن را توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه بسته‌بندی صریحاً آن را تأیید کند.
میکروب های انگشتان و دهان شما می توانند ظرف را آلوده کنند و زمانی که تصمیم به پر کردن مجدد بطری می گیرید، به خطری برای سلامتی تبدیل شوند.
در عوض، پس از اتمام کار، می‌توانید بطری را به سادگی در سطل بازیافت بیندازید – نیازی به شستشو ی آن نیست. IWBA می گوید بطری های شیشه ای و پلاستیکی هر دو ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند. در واقع، بطری شما احتمالاً برای کمک به ایجاد بطری‌های جدید استفاده می‌شود، که می‌توانید آن‌ها را دوباره خریداری کنید.

 

ترجمه:یاس


Reference:
https://www.sciencealert.com/drinking-a-bottle-of-water-past-its-expiration-date-heres-what-to-know
Channel of Science is for all