پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

درمان مقاومت آنتی‌بیوتیکی با هوش‌ مصنوعی

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۱۵ ب.ظ

 اسینتوباکتر بومانی (A. baumannii) گونه‌ای از باکتری است که در آب، خاک، روی پوست انسان و حتی محیط‌های مراقبت بهداشتی وجود داشته و به‌دلیل توانا‌یی‌ فوق‌العاده‌اش در زنده‌ماندن به مدت طولانی، بیمارستان‌ها را به مکانی عفونی تبدیل‌کرده است.

 در سال‌های اخیر که بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند؛ دانشمندان به کمک هوش مصنوعی، آنتی‌بیوتیک جدیدی به‌نام آبوسین (abaucin) را شناسایی کرده‌اند که به‌دلیل توانایی‌اش در مختل کردن فرایند تبادل لیپوپروتئین (lipoprotein traffickin) در باکتری‌ها، علیه اسینتوباکتر بومانی بسیار موثر واقع شده است.

 محققان برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز هوش مصنوعی ، حدود ۷۵۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف را روی این باکتری که قبلا در محیط آزمایشگاه رشد داده بودند، آزمایش کردند تا ببینند کدام‌‌یک از این ترکیبات توانایی مهار رشد باکتری را دارند.

 هنگامی که این داده‌ها برای هوش مصنوعی جمع‌آوری شد؛ از آن برای تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از ترکیبات ناشناخته‌ی دیگر استفاده کردند. در این تحلیل دانشمندان ۲۴۰ ترکیب را برای آزمایش در آزمایشگاه انتخاب کردند.

 از بین این ترکیبات، ۹ آنتی‌بیوتیک شناسایی شد که یکی از آن‌ها به‌نام "آبوسین" در نابودی "باکتری A. baumannii" بسیار موثر بود. براساس مطالعات انجام‌شده، محققان دریافتند که این دارو، عفونت ناشی از زخم "اسینتوباکتر بومانی" را درمان و دربرابر انواع گونه‌های مقاوم به داروی این باکتری نیز موثر است.

 هم‌چنین محققان دریافتند که داروی آبوسین با مهار "پروتئین LoIE" در فرایند "تبادل لیپوپروتئین"، فرایندی که طی آن سلول‌ها پروتئین‌ها را از داخل سلول به غشا سلولی منتقل می‌کنند، این باکتری را نابود می‌کند.

 پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که همه‌ی باکتری‌های گرم منفی می‌توانند "آنزیم آبوسین" را بیان کنند؛ اما به دلیل اینکه "اسینتوباکتر بومانی" فرایند "تبادل لیپوپروتئین" را متفاوت‌تر از سایر باکتری‌ها انجام می‌دهد، آنزیم آبوسین آن‌ را به‌صورت انتخابی هدف قرار داده و نابود می‌کند.

 ازآنجایی که این باکتری افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را به‌سرعت آلوده کرده و سبب ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها ازجمله ذات‌الریه، عفونت‌های خونی و مننژیت می‌شود؛ درنتیجه یافتن این دارو نقطه‌ی عطفی در علم پزشکی محسوب می‌شود. 

 

source :

•ندا میرزامحمدی•
•نگین جمال‌پور•

 

UIBiologists
‌‌