پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

هوش مصنوعی به دانشمندان کمک کرده است تا آنتی بیوتیک جدیدی را کشف کنند که قادر است یکی از کشنده ترین پاتوژن های جهان را از بین ببرد. این پیشرفت تحقیقاتی که با فناوری‌های پیشرفته یادگیری عمیق امکان‌پذیر شده است، راه ‌حلی بالقوه برای چالش جهانی مقاومت ضد میکروبی ارائه می ‌کند.

اسینتوباکتر بومانی، یک عفونت اکتسابی در بیمارستان محسوب می شود که اغلب بیماران با سیستم ایمنی ضعیف و نوزادان نارس را تهدید می کند.

درمان این باکتری بسیار چالش برانگیز بوده و این میکروب می تواند برای مدت طولانی روی سطوح مختلف، از دستگیره در گرفته تا تخت، زنده بماند. بررسی های انجام شده نشان می دهد این باکتری بسیار هوشمند بوده و ژن‌ های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک را از سایر گونه‌ های باکتریایی موجود در محیط خود به دست می ‌آورد که این موضوع باعث عوارض شدیدی مانند پنومونی، سپسیس، مننژیت و عفونت زخم می‌شود.طی این مطالعات جدید که با کمک هوش مصنوعی انجام گرفت، آنتی بیوتیکی موسوم به Aubacin از طریق یک مدل شبکه عصبی مشابه مغز انسان شناسایی شد، اثربخشی خود را در برابر این باکتری کشنده در آزمایشات آزمایشگاهی با موش ها و سلول های باکتریایی نشان داد. این رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی می ‌تواند صدها میلیون مولکول با خواص ضد باکتریایی بالقوه را اسکن کرده و راه را برای درمان ‌های جدید برای سایر بیماری ‌های کشنده، از جمله MRSA و C. diff هموار کند.

 

گفتنی است تکنیک‌ های غربالگری مولکول‌های مرسوم که پر زحمت، پرهزینه و محدود هستند، با این فرآیند تسهیل‌ شده توسط هوش مصنوعی بسیار پیشرفت کرده اند.دکتر جاناتان استوکس، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه مک مستر، در این رابطه می ‌گوید: با استفاده از هوش مصنوعی، می‌ توانیم به سرعت مناطق وسیعی از فضای شیمیایی را کاوش کرده و شانس کشف مولکول ‌های اساسی ضد باکتری جدید را به ‌طور قابل توجهی افزایش دهیم.

۲۷ تیر ۰۲ ، ۱۹:۲۰
Hamid Haji

براساس گزارش جدید برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، تغییرات آب‌وهوایی و مقاومت ضدمیکروبی دو مورد از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی هستند.

توسعه و گسترش مقاومت ضدمیکروبی یعنی داروهای ضدمیکروبی که برای پیشگیری و درمان عفونت‌ها در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان استفاده می‌شوند، ممکن است بی‌اثر شوند و پزشکی مدرن دیگر حتی قادر به درمان عفونت‌های خفیف هم نباشد.

حدود ۵ میلیون مرگ در جهان در ۲۰۱۹ با مقاومت ضدمیکروبی مرتبط بود و انتظار می‌رود این رقم تا ۲۰۵۰ به سالانه ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد.

کارشناسان می‌گویند استفاده بیش از حد از داروهای ضدمیکروبی در افراد، حیوانات و تولید مواد غذایی این روند را تسریع کرده است. همچنین کارشناسان می‌گویند شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که عوامل محیطی هم نقش مهمی در ایجاد، انتقال و گسترش مقاومت ضدمیکروبی دارند.

از تغییرات آب و هوایی نیز به عنوان عوامل افزایش مقاومت ضدمیکروبی میتوان نام برد.

 

CNN و UN

۲۷ تیر ۰۲ ، ۱۹:۰۹
Hamid Haji

 نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد اختاپوس‌ها برای سازگاری با نوسانات دمای آبی که در آن زندگی می‌کنند،RNA  درون مغز خود را ویرایش می‌کنند.

اختاپوس‌ها روشی باورنکردنی برای محافظت از ویژگی‌های ظریف سیستم عصبی خود دربرابر تغییرات شدید دما پیدا کرده‌اند. وقتی شرایط در نوسان است، آن‌ها می‌توانند به سرعت پروتئین‌های کلیدی درون سلول‌های عصبی خود را از نو رمزگذاری کنند تا اطمینان حاصل کنند که وقتی دما به شدت کاهش پیدا می‌کند، فعالیت‌های عصبی حیاتی آن‌ها همچنان پایدار می‌ماند. اختاپوس‌ها این کار را با ویرایش RNA همزمان با تغییر شرایط محیطی انجام می‌دهند. برخی از گونه‌های اختاپوس، ماهی مرکب و سپیداج از این توانایی برخوردار هستند.

این استراتژی غیرعادی است، اما به‌نظر می‌رسد راهکار موثری باشد و دانشمندان براین‌باورند که ممکن است در سراسر جهان توسط سفالوپودها مورد استفاده قرار گیرد. به‌گزارش ساینس آلرت، جاشوا روزنتال، از آزمایشگاه زیست‌شناسی دریا دانشگاه شیکاگو و نویسنده ارشد پژوهشی جدید که در مجله‌ی Cell منتشر شده است، می‌گوید: «عموما فکر می‌کنیم اطلاعات ژنتیکی ما ثابت است، اما محیط می‌تواند بر نحوه‌ی رمزگذاری پروتئین‌های شما تاثیر بگذارد و در سفالوپودها این پدیده در مقیاس وسیعی رخ می‌دهد.»

رمزگذاری مجدد RNA به ارگانیسم این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکان خاص انواع مختلفی از پروتئین‌ها را بیان کند. در سفالوپودها، بیشتر رمزگذاری مجدد برای پروتئین‌هایی صورت می‌گیرد که برای عملکرد سیستم عصبی مهم هستند، بنابراین سوال طبیعی این است که آیا این موجودات از این پدیده برای عادت کردن به تغییرات محیط فیزیکی خود استفاده می‌کنند؟

۲۷ تیر ۰۲ ، ۱۹:۰۵
Hamid Haji

اسب‌ها در بیشتر مواقع بدون آنکه زمین بخورند، روی پاهایشان به خواب می‌روند؛ اما چرا آن‌ها چنین نحوه‌ی خوابیدنی را ترجیح می‌دهند؟

اگر تا‌به‌حال در هنگام شب از کنار مزرعه اسب‌ها عبور کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که آن‌ها به‌ندرت دراز می‌کشند تا بخوابند. بنابراین، چرا این پستانداران ایستاده می‌خوابند؟

پاسخ این است که اسب‌ها به‌خاطر بقا ایستاده می‌خوابند. اسب‌ها در حالت ایستاده می‌خوابند تا هم به نیاز خواب خود پاسخ دهند و هم دربرابر تهدید شکارچیان آماده باشند.

خوابیدن به حالت ایستاده در اسب‌ها که به تباری دیرینه از حیوانات شکارشونده در خانواده اسبان (Equidae) تعلق دارند، نوعی سازگاری دربرابر شکار شدن است. کارن ویت، متخصص اسب در دانشگاه ایالتی میشیگان به‌نقل از لایوساینس می‌گوید: «ایستاده خوابیدن نسبت‌ به حالت درازکشیده، به اسب‌ها شانس بیشتری برای فرار از شکارچیان می‌دهد.»

ایستاده خوابیدن اسب‌ها مکانیسمی در جهت بقا است.

اسب‌ها حیوانات بزرگی هستند و برای اینکه از زمین بلند شوند، به زمان و انرژی نیاز دارند. بنابراین، اسبی که ایستاده است، بهتر می‌تواند به محض بیدار شدن از خواب فرار کند. همین امر درمورد گیاه‌خواران بزرگ دیگری که حیوانات گوشتخوار آن‌ها را شکار می‌کنند مانند گورخر، گاومیش کوهان‌دار، فیل و زرافه نیز صدق می‌کند که همگی می‌توانند ایستاده بخوابند.

اسب‌ها دارای خصوصیات آناتومیکی ویژه‌ای هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد هنگام خواب روی سم‌های خود بمانند. به‌گفته‌ی ویت، این ویژگی‌ها شامل مجموعه‌ای از تاندون‌ها و رباط‌ها (بافت‌های نرمی که به ترتیب، عضله را به استخوان و استخوان را به استخوان متصل می‌کنند) معروف به «دستگاه ایستایی» می‌شود که در پاهای پشتی و پاهای عقبی وجود دارد. وقتی اسب عضلات پای خود را شل می‌کند، رباط‌ها و تاندون‌های دستگاه ایستایی به‌عنوان نوارهای کششی عمل می‌کنند و مفاصل شانه، زانو و مچ پا را تثبیت می‌کنند. این امر اسب به اسب کمک می‌کند تا بدون ایجاد تنش زیاد در عضلاتش، ایستاده بماند.

 

۲۷ تیر ۰۲ ، ۱۸:۵۶
Hamid Haji

با گرمایش اقلیمی کره زمین و افزایش مصرف قارچ‌کش‌ها در کشاورزی، خطر ابتلای انسان به بیماری‌های قارچی در حال افزایش است

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، کشف ابر قارچی در منطقه‌ای دورافتاده که در برابر دارو مقاوم است، موجی از نگرانی در مورد احتمال شیوع گسترده‌ و همه‌گیری بیماری بالقوه‌ای به پا کرده است.

پژوهشگران کانادایی در مناطق دوردست چین قارچی مقاوم در برابر دارو کشف کرده‌اند که کارشناسان نگرانند مبادا همه‌گیری بعدی را در جهان به پا کند.

این گونه که در ارتفاعات چند هزار متری به فراوانی یافت می‌شود، در منطقه کوهستانی دورافتاده‌ای در جنوب غربی چین کشف شده است.

این قارچ طوری تکامل یافته است که در برابر داروهای رایج ضد عفونت قارچی مقاوم است و از همین رو، ناقوس هشدار را در محافل علمی به صدا در آورده است. این قارچ از نواحی کشاورزی و تماس با انسان دور است، اما چنانچه مدتی طولانی در معرض داروها یا قارچ‌کش‌ها قرار گیرد، در برابر آن‌ها مقاوم می‌شود.

جیان‌پینگ هو، سرپرست این تحقیق که با دانشگاه مک‌مستر واقع در اونتاریوی کانادا کار می‌کند، با پیدا کردن این گونه از قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس در منطقه موسوم به «سه رودخانه موازی» در هیمالیای شرقی واقع در جنوب چین، کشف چشم‌گیری انجام داده است.

آسپرژیلوس فومیگاتوس

این نوع قارچ که جزو کپک‌های عادی به شمار می‌آید، هاگ‌هایی به نام کونیدیا را به وفور در هوا رها می‌کند و انسان بدون آنکه بداند و دچار بیماری شود، ممکن است صدها عدد از آن‌ها را تنفس کند.

دکتر هو که در زمینه آمادگی‌های همه‌گیری تخصص دارد، گوشزد کرد که به هر حال، ظهور این گونه قوی و مقاوم در برابر دارو، تهدید چشمگیری برای سلامت انسان به شمار می‌آید.

۰۵ تیر ۰۲ ، ۱۱:۴۱
Hamid Haji

بسیاری از ما حامل ویروسی هستیم که تعداد کمی از ما راجع به آنها شنیده ایم،اما دلیل مهمی برای آن وجود دارد!

"چرا کسی در مورد این ویروس به من چیزی نگفت ؟" پاسخ مکرری است که از والدین پس از اطلاع از آلوده بودن نوزادشان به سیتومگالوویروس یا CMV می‌شنوم!

اگرچه بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده تا سن 40 سالگی به CMV مبتلا می شوند و این بیماری در سراسر جهان شایع است،افراد کمی تا به حال نام آن را شنیده اند.

ویروسCMV متعلق به خانواده ویروس های تبخال و آبله مرغان است و مانند آن ویروس ها تا آخر عمر در بدن زندگی می کند،اکثر کودکان و بزرگسالان با عفونت اولیه خود علائم بسیار خفیف یا حتی بدون علائم را تجربه می کنند،یک سیستم ایمنی سالم به طور معمول قادر است CMV را تحت کنترل نگه دارد تا افراد مریض نشوند یا حتی متوجه نشوند که ویروس در بدن آنها زندگی می کند.
بنابراین،اگر اکثر افراد بعید است که در هر سنی توسط CMV بیمار شوند،پس چرا درک این ویروس بسیار مهم است؟ 

به عنوان یک متخصص بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی،من در بیشتر فعالیت‌های دو دهه‌ای خود بر روی این سؤال تمرکز کرده‌ام. یکی از دلایل اصلی این است که CMV - بر خلاف سایر ویروس های خانواده اش - می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود!

ویروس CMV مادرزادی یا cCMV شایع ترین عفونت قبل از تولد و اصلی ترین علت عفونی نقص مادرزادی است،از هر 200 نوزاد یک نفر -معمولا 20000 تا 30000 نوزاد در ایالات متحده -با cCMV در سال متولد می شوند و تقریباً 20 درصد آنها دارای ناتوانی های عصبی رشدی دائمی مانند کاهش شنوایی یا فلج مغزی هستند.

هر سال،کودکان بیشتری نسبت به چندین بیماری آشنای دوران کودکی مانند سندرم داون و سندرم الکل جنینی تحت تأثیر cCMV قرار می گیرند،در مقایسه با مراحل بعدی بارداری، عفونت CMV در سه ماهه اول بیشترین خطر مرده زایی یا عوارض شدید را در زمانی که سیستم ایمنی و اندام هایی مانند مغز در حال رشد هستند،دارد...

Source

 

۰۵ تیر ۰۲ ، ۱۰:۰۸
Hamid Haji