پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

آنچه مادران در دوران بارداری مصرف می کنند، نه تنها بر ترکیب میکروبیوتای روده خودشان اثر می گذارد بلکه بر محیط میکروبی روده نوزاد آنها تأثیر گذار است. تغذیه مادر تاثیر مستقیم بر ترکیب جامعه میکروبی روده نوزادان و رشد آن ها در ۱۸ ماهه اول زندگی دارد.

یکی از بهترین هدایایی که یک مادر می تواند به نوزاد خود بدهد میکروبیوم متعادل، سالم و متنوع است. کارآمدترین راه برای رسیدن به این هدف، رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری می باشد.

بررسی ها نشان می دهد، ۱۰۰۰ روز اول زندگی نوزاد، یک دوره حیاتی در زندگی او به شمار می آید. این دوره، زمانی است که اساس سلامت کوتاه مدت و بلند مدت نوزاد پایه ریزی می شود. در این فاصله زمانی، میکروبیوتای روده نقش اساسی و کلیدی بر سلامت بدن نوزاد ایفا می کند.

نوع رژیم غذایی زمان بارداری و تاثیر آن بر محیط میکروبی نوزاد

مادران در دوران بارداری، هنگام زایمان و شیردهی، میکروبیوتای روده خود را به نوزادشان منتقل می کنند. این میکروب ها شروع به کلونیزاسیون در روده نوزاد می کنند. این امر به تنوع بیشتر میکروبیوم روده در آینده ی آنان کمک می کند. چنانچه کلونیزاسیون اولیه مختل شود، خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله چاقی، آلرژی و بیماری های قلبی عروقی در آینده افزایش می یابد.

در این مطالعه محققان، ۸۶ مادر و نوزاد را در دو گروه تقسیم بندی کردند. اطلاعات در دوران بارداری جمع آوری و نوزادان در یک دوره ۱۸ ماهه زیر نظر گرفته شدند. دانشمندان با استفاده از توالی یابی نمونه های مدفوع مادران و نوزادان ، میکروب های مفید مختلفی را بدست آوردند. گروه اول شامل مادرانی بود که رژیم غذایی آن ها بر اساس مقدار زیادی فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و پلی فنول بود. گروه دوم شامل مادرانی با میزان قابل توجهی کربوهیدرات، اسیدهای چرب اشباع و پروتئین حیوانی بودند.

 

سلامت اولیه نوزاد و ارتباط آن با تغذیه مادر

نتایج نشان داد در زنانی که رژیم غذایی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی داشتند، میزان باکتری رومینوکوکوس ( نوعی باکتری تولید کننده بوتیرات ) بیشتر بود. بوتیرات یک مارکر زیستی برای سلامت روده است و خواص ضد التهابی دارد. از سوی دیگر، زنانی که رژیم غذایی آنها عمدتاً از کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب اشباع و پروتئین های حیوانی تشکیل شده بود، مقدار بیشتری از باکتری پروتلا ( باکتری مرتبط با افزایش خطر دوران بارداری ) داشتند. علاوه بر این، نوزادان گروه دوم در ۱۸ ماه اول بیشتر در معرض اضافه وزن قرار داشتند.

ماریا کارمن کلادو، پژوهشگر انستیتوی کشاورزی و شیمی مواد غذایی (IATA) شورای تحقیقات ملی اسپانیا(CSIC)، توضیح می دهد: ما نوزادان را در گروه های مختلف از نظر شاخص توده بدنی (BMI) طبق گایدلاین های سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مدت ۱۸ ماه زیر نظر داشتیم. تفاوت هایی را بین دو گروه مشاهده کردیم که نشان می دهد رژیم غذایی مادر می تواند روی میکروبیوم روده نوزاد تأثیر گذار باشد. او معتقد است این موضوع، هم بر سلامت اولیه ی زندگی نوزاد و هم سلامت او در بزرگسالی تأثیر دارد. میزان فیبر، پروتئین های گیاهی و اسیدهای امگا ۳ (در رژیم غذایی مادر) تأثیر قابل توجهی بر نوع میکروبیوم نوزاد و بدنبال آن رشد و سلامت کودک در ماه های اول زندگی دارند.

مترجم: سیده فاطمه سادات مدنی

ویراستار: پریسا هاشمی، مرضیه رحیم خراسانی

وبسایت میکروب مفید

منابع

García-Mantrana I., Selma-Royo M., Gonzalez S., et al. Distinct maternal microbiota clusters are associated with diet during pregnancy: Impact on neonatal microbiota and infant growth during the first 18 months of life. Gut Microbes. DOI: https://doi.org/10.1080/19490976.2020.1730294

۰۱/۱۱/۰۶