پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۳۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

نتیجه تحقیقات پژوهشگران در فرانسه که گزارش آن در نشریه «نیچر» منتشر شد، از شناسایی گروهی از ویروس‌های عجیب حکایت دارد که بطور نامحدود در دریاها پخش می‌شوند. 

احتمال داده می‌شود این گروه از ویروس‌ها که به کمک داده‌های جمع‌آوری شده توسط قایق اکتشافی «تارا اوشنز» کشف شده‌اند، شباهت زیادی به ویروس‌ تبخال (هرپس) داشته باشند. 

به گفته دانشمندان این گروه از ویروس‌ها که «میروس ویروس» (mirusvirus) نام گرفته‌اند، در سطح آب دریاها و اقیانوس‌های سراسر جهان وجود دارند و پلانکتون‌ها را آلوده می‌کنند.

واژه «میروس» که در نام‌گذاری این گروه از ویروس‌ها مورد استفاده قرار گرفته، در زبان لاتین به معنای «عجیب» است. این گروه از ویروس‌ها باعث عفونت پلانکتون‌ها یا جاندارانی می‌شوند که قادر به حرکت در برابر جریان آب نیستند.

۳۱ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۴۴
Hamid Haji

دانشمندان بر این باور هستند که ساز و کار خاکستری شدن موهای انسان را کشف کرده‌اند و به این ترتیب ممکن است در آینده درمانی برای جلوگیری از آغاز این روند یا توقف آن وجود داشته باشد. 

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی احتمالا با افزایش سن توانایی خود برای طی روند تکامل و حفظ رنگ موهای انسان را از دست می‌‌دهند. به گفته پژوهشگران برخی از سلول‌های بنیادی از توانایی منحصر به فرد جا به جایی در بخش‌های قابل رشد فولیکول‌ها برخوردار هستند. این در حالی است که این توانایی بر اثر مرور زمان از بین می‌رود و موها خاکستری می‌شوند. 

محققان در این پژوهش ملانوسیت‌ها یا همان سلول‌های بنیادی موجود در پوست موش را که در انسان نیز وجود دارد مورد بررسی قرار دادند. 

۳۱ فروردين ۰۲ ، ۱۷:۳۷
Hamid Haji

تصور خیلی‌‌‌ها این است که این روزها  ابتلا به کرونا چیزی شبیه سرماخوردگی‌‌‌های مکرر است و برای همین به پیشگیری از آن نیازی نیست، اما یک پزشک در این‌‌‌باره می‌‌‌گوید: «ابتلای مکرر به کرونا می‌تواند به اندام‌های دیگر آسیب برساند». دکتر هادی یزدانی درباره عوارض ابتلای مکرر به کرونا بر سلامت افراد در سال‌‌های بعد به خبرآنلاین گفت: «به نظرم ما هنوز وسط زلزله کرونا هستیم، آمارهایی که طی سال‌های آینده منتشر خواهد شد به‌خوبی نشان می‌دهد که ما با حجم زیادی از عوارض کرونا روبه‌رو هستیم. هر بار ابتلا به کرونا حجم عظیمی از ویرانی و عوارض برای فرد بیمار باقی می‌گذارد که کمترین آن خستگی ناشی از بیماری است، طوری‌که یک فرد متوجه می‌شود دایم پشت سر هم مریض شده است، تردید نکنید ابتلای مکرر به کرونا می‌تواند به اندام‌های دیگر آسیب برساند».


 به گفته وی،«حداقل آسیب‌ها می‌تواند اختلالات روانی ناشی از کووید باشد، عوارض عمومی مانند ضعف‌های بی‌دلیل، ریزش مو، اختلالات اضطرابی و افسردگی، کاهش تمرکز افراد، مستعد شدن افراد برای اختلال‌های انعقادی و سکته‌هایی که ممکن است افراد بعد از ابتلا به کووید با آن مواجه شوند و مواردی مانند اختلالات ریوی و حتی اختلالات جنسی از عوارض طولانی مدتی هستند که می‌تواند سراغ بسیاری از افراد برود، بنابراین همه چیز زنده ماندن نیست خیلی مواقع کیفیت زندگی افراد به‌نسبت قبل از ابتلا به کووید تغییر می‌کند.»

 منبع : آخرین خبر  _  خراسان

۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۹:۴۴
Hamid Haji


فانا: براساس اعلام یک شرکت تحلیلگر و پیش‌بینی‌کننده در حوزه سلامت، ۲۷/۵ درصد احتمال وجود دارد که یک پاندمی به اندازه کووید-۱۹ در دهه آینده اتفاق بیفتد.تغییرات آب‌وهوایی، رشد سفرهای بین‌المللی، افزایش جمعیت و تهدید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در ایجاد این خطر نقش دارند.براساس مدل‌سازی، اگر واکسن‌های موثر طی ۱۰۰ روز نخست کشف پاتوژن جدید عرضه شوند، احتمال وقوع یک پاندمی مرگبار به ۸/۱ درصد کاهش می‌یابد.در بدترین سناریو، یک ویروس از نوع آنفلوآنزای پرندگان که جهش می‌یابد و امکان انتقال انسان به انسان را فراهم می‌کند، می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در بریتانیا در یک روز بکشد.جهان هم‌اکنون با کووید-۱۹ زندگی می‌کند و کارشناسان بهداشت توجه خود را به آماده‌سازی برای تهدید بالقوه جهانی بعدی معطوف کرده‌اند.

بلومبرگ

۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۹:۳۹
Hamid Haji

محققان یک موسسه ایتالیایی فعال در زمینه فناوری اطلاعات یک باتری خوراکی با مواد اولیه تهیه شده از مغز بادام ساخته‌اند که می‌تواند در وسایل و ابزارهای پزشکیِ قابل بلع مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه اولیه قابل بارگیری (شارژ) از این باتری که ازمواد غذایی معمولی ساخته شده و محققان امیدوارند که بتواند انقلابی در دستگاه‌های پزشکی قابل بلع ایجاد کند در میلان ساخته شده است.

ماریو کایرونی، هماهنگ کننده این پروژه در خصوص نحوه ساخت این باتری چنین می‌گوید: «در هسته باتری دو الکترود گنجانده شده است... برای به کار انداختن آن، دو ماده، دو مولکول را به کار برده‌ایم. برای آنُد، از ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)، ویتامینی که می توان آن را در بادام یافت، استفاده می کنیم... و برای کاتُد از ماده کوئرستین که یک مکمل غذایی است و در چاشنی «کپرگل» یافت می شود، کمک می‌گیریم.»

۲۵ فروردين ۰۲ ، ۲۰:۲۳
Hamid Haji

دانشمندان در جریان یک پروژه تحقیقاتی که «TracerX» نام دارد، با تجزیه و تحلیل سلول‌های سرطانی و چگونگی رشد آنها، به اطلاعات بی‌سابقه‌ای دست یافتند که از توانایی «تقریبا بی‌نهایت» تومورها برای تکامل و بقای خود حکایت می‌کرد.

این کار با مطالعه سلول‌های سرطانی ریه و زیر نظر داشتن آنها به مدت ۵ سال ممکن شد و تیم تحقیق از آنچه کشف کردند شگفت‌زده شدند.

این مطالعه که گزارش آن در وبسایت علمی «nature» منتشر شده، عمیق‌ترین تجزیه و تحلیل تا کنون درباره چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی و دلایل گسترش آنها است و نشان داد که سلول‌های سرطانی در طول زمان تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند و حتی می‌توانند تهاجمی‌تر شوند. 

آنها همچنین با تکامل، توانایی بیشتری برای فرار از سیستم ایمنی بدن پیدا می‌کنند و می‌توانند راحت‌تر در سراسر بدن پخش شوند.

به این ترتیب، یک تومور که در ابتدا با پدیدار شدن یک سلول منفرد و مخرب شکل می‌گیرد، به‌زودی به شبکه‌ای از میلیون‌ها سلول سرطانی تبدیل می‌شود که هرکدام از آنها نیز به شیوه متفاوتی جهش یافته‌اند.

۲۵ فروردين ۰۲ ، ۲۰:۱۵
Hamid Haji

وقتی آب بطری‌ کهنه می‌شود، اغلب به این دلیل است که بطری شروع به خراب شدن کرده است و مواد شیمیایی میکروسکوپی در آن ریخته می‌شود. هر بطری فقط به دلیل تماس با آب، مواد شیمیایی را کمی دفع می کند. برخی از این مواد شیمیایی سمی تر از سایرین هستند، مانند آنتیموان، ماده شیمیایی که می تواند به معده و روده شما آسیب برساند و استرهای فتالات که می تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند.
اما حتی بطری های PET نیز نباید مواد شیمیایی کافی برای سمی کردن آب داخل آن آزاد کنند. با گذشت زمان، آب و بطری به تعادل شیمیایی می رسند، بنابراین در هر لحظه فقط مقادیر کمی از ترکیبات در نوشیدنی شما وجود دارد.
جایی که آب خود را ذخیره می کنید نیز می تواند بر طعم آب شما تأثیر بگذارد. طبق گفته انجمن بین المللی آب بطری، ظروف پلاستیکی کمی نفوذپذیر هستند، به این معنی که مولکول های هوا ممکن است به داخل و خارج بطری حرکت کنند.
به عنوان مثال، در آوریل ۲۰۱۶، برخی از دفاتر تجاری در اسپانیا آب چشمه بسته بندی شده آلوده به نوروویروس دریافت کردند. آنها آب چشمه آلوده را در کولرهای اداری خود ریختند و بیش از ۴۰۰۰ نفر دچار علائم گاستروانتریت مانند استفراغ و تب شدند.


علاوه بر ویروس‌ها، مخمرها، کپک‌ها و باکتری‌ها نیز اغلب در حین بسته‌بندی یا حمل و نقل می‌توانند داخل بطری شوند.
اگر آب بطری را بلافاصله بنوشید، احتمالاً میکروب ها زمان زیادی برای تولید مثل نخواهند داشت.
اما اگر بطری را برای مدت طولانی زیر نور خورشید بگذارید، محیطی گرم و پایدار برای تکثیر آن ها ایجاد خواهید کرد. Quoc Le می گوید آب آلوده می تواند طعم های کپک زده، باتلاقی یا ترش داشته باشد. همچنین ممکن است یک فیلم سبک و لزج در نزدیکی لبه بطری ببینید، زیرا این محل ورود میکروب‌ها است.

۲۳ فروردين ۰۲ ، ۲۰:۴۱
Hamid Haji

مطالعه نشان می دهد که مولکول قند در خون می تواند بیماری آلزایمر را پیش بینی کند.

تشخیص و درمان زودهنگام بیماری آلزایمر نیازمند روش های غربالگری قابل اعتماد و مقرون به صرفه است. محققان مؤسسهٔ کارولینسکا در سوئد اکنون دریافته اند که نوعی مولکول قند در خون با سطح پروتئین تاؤ مرتبط است، پروتئینی که نقش مهمی در ایجاد زوال عقل شدید دارد. این مطالعه که در Alzheimer's & Dementia منتشر شده است، می تواند راه را برای یک روش غربالگری ساده که بتواند شروع بیماری آلزایمر را ده سال قبل از ظهور علائم پیش بینی کند، هموار کند.


نویسندهٔ اول مطالعه رابین ژو، دانشجوی پزشکی و محقق وابسته در گروه نوروبیولوژی، علوم مراقبتی و نظام اجتماعی (NVS)، مؤسسهٔ کارولینسکا، می‌گوید:"نقش گلیکان ها، نوعی ساختار پلی‌ساکاریدی ساخته شده از مولکول های قند، یک زمینهٔ پژوهشی نسبتا ناشناخته در تحقیقات زوال عقل است. ما در مطالعهٔ خود نشان دادیم که سطح گلیکان‌های خون در مراحل اولیهٔ بیماری تغییر می‌کند. این می تواند به این معنی باشد که ما قادر هستیم خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تنها با آزمایش خون و آزمایش ارزیابی حافظه پیش بینی کنیم."
در بیماری آلزایمر، نورون های مغز می میرند که تصور می شود در نتیجهٔ تجمع غیرطبیعی پروتئین های بتا-آمیلوئید و تاؤ باشد.
کارآزمایی های بالینی داروهای آلزایمر نشان می دهد که درمان باید در اوایل فرآیند پاتولوژیک، قبل از اینکه تعداد زیادی از نورون ها بمیرند، آغاز شود تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، روند معکوس شود.

۲۳ فروردين ۰۲ ، ۲۰:۲۸
Hamid Haji

یماری‌هایی همچون کووید۱۹، آبله میمون، مرس، ابولا، آنفلوآنزای مرغی و ایدز از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند و به ترس از همه‌گیری ویروس و بیماری جدید دامن می‌زنند.

 بیماری های مشترک انسان و جانوران یا «زئونوز» به بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که بین جانوران (عموما مهره‌داران) و انسان قابل انتقال هستند. منشأ این بیماری‌ها می‌تواند باکتری، ویروس یا انگل باشد. زئونوزها به طور مستقیم هنگام تماس حیوان و انسان یا به طور غیرمستقیم از طریق غذا یا ناقلی مانند حشره، عنکبوت و کنه منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها مانند کرونا به طور خاص در انسان به صورت خطرناک‌ ظاهر می‌شوند و ممکن است در بدن حیوانات چندان خطرناک و کشنده نباشند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی بین انسان و دام مشترک هستند. همچنین از ۱.۷ میلیون ویروس ناشناخته در پستانداران و پرندگان ۵۴۰ هزار تا ۸۵۰ هزار ویروس می‌توانند باعث بیماری در انسان‌ها شوند. مهم‌تر از همه، گسترش فعالیت‌های انسانی و افزایش تعاملات با حیات وحش، می‌تواند خطر انتقال بیماری به انسان را افزایش دهد.

۲۳ فروردين ۰۲ ، ۱۶:۳۷
Hamid Haji

جو زمین و اقیانوس‌ها فراتر از قبل در تاریخ بشر گرم شده و این امر باعث ایجاد سریالی از تغییرات در سراسر سیاره می ‌شوند و بشر برای مدیریت آن تلاش می ‌کند.همه پیامدهای تغییرات آب و هوایی خیلی قابل توجه نیستند. بر اساس یک مطالعه جدید توسط یک تیم بین المللی از محققان، یکی از اثرات کمتر شناخته شده و در عین حال قابل توجه گرم تر شدن دریاها، گسترش باکتری های گوشت خوار در آب های ساحلی است، جایی که می توانند انسان را حتی در هوای مناسب به طور خطرناکی بیمار کنند.

به طور خاص، این مطالعه به گونه ای بدنام به نام Vibrio vulnificus می پردازد که برای آلوده کردن انسان ها فعالیت می کند. هنگامی که افراد غذاهای دریایی خام یا نیم پز، به ویژه صدف می خورتد، می تواند به آن مبتلا شوتد، اما در صورت قرار گرفتن در معرض زخم باز، می تواند فاشئیت نکروزان را تهدید کند.

محققان این مطالعه گزارش می‌ دهند که V. vulnificus که مدت‌ها پیش از آب‌های ساحلی در خلیج مکزیک و سواحل اقیانوس اطلس در جورجیا و فلوریدا شناخته می ‌شد، به نظر می‌ رسد تهدیدی رو به رشد در این مناطق باشد و در عین حال زیستگاه‌های جدیدی را در شمال تهدید می کند.

۲۲ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۵۲
Hamid Haji

یافتن اینکه چرا برخی حیوانات نسبت به بعضی دیگر در برابر سرطان آسیب‌پذیرتر هستند، می‌تواند به محافظت بهتر از انسان‌ها در برابر این بیماری منجر شود. دانشمندان این روزها تمرکز خود را به یکی از دشوارترین اسرار پزشکی معطوف کرده‌اند، اینکه چرا برخی از گونه‌های جانوری به سرطان مبتلا نمی‌شوند، در حالی که برخی گونه‌های دیگر به علت ابتلا به این بیماری عمرشان کوتاه می‌شود.نهنگ‌ها نرخ پایینی در ابتلا به سرطان دارند اما این بیماری یکی از علل اصلی مرگ در میان سگ‌ها و گربه‌ها است. روباه‌ها و پلنگ‌ها آسیب‌پذیر هستند در حالی که گوسفندها و بزهای کوهی نیستند. خفاش‌ها نیز به خوبی در برابر این بیماری ایمن هستند اما درمورد موش‌ها اینگونه نیست.

در میان انسان‌ها نیز سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر است که هر سال در حدود ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد.همچنین مساله عجیب دیگر این است که حیوانات با جثه بزرگ مانند نهنگ‌ها و فیل‌ها بیشتر در برابر سرطان مصون هستند و حال آنکه به نظر می‌رسد به علت داشتن شمار بسیار زیادی از سلول‌ها در بدنشان باید به طور خاص در معرض خطر سرطان باشند؛ سلول‌هایی که هر کدامشان می‌توانند آغازگر یک تومور باشند.

این به معما یا پارادوکس «پتو» (Peto) مشهور شده است، زیرا اولین بار ریچارد پتو محقق انگلیسی آن را مطرح کرد و این موضوع درحال حاضر در کانون تمرکز تحقیقات در موسسه ولکام سانگر در کمبریج انگلیس است که به همراه محققانی از شماری از مراکز دیگر در این خصوص مشغول پژوهش علمی هستند.

۲۱ فروردين ۰۲ ، ۲۲:۰۰
Hamid Haji

آزمایش جدید پژوهشگران اسپانیایی روی چندین باکتری مقاوم به دارو نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌های مبتنی بر طلا می‌توانند در درمان آنها موثر باشند.

 به نقل از فیز، یک پژوهش جدید چندین ترکیب مبتنی بر طلا را با پتانسیل درمان ابرمیکروب‌های مقاوم به چند دارو شناسایی کرده است. با توجه به ۱۹ ترکیب آزمایش‌شده که حداقل روی یک باکتری سخت‌درمان و برخی از آنها روی چندین باکتری موثر بودند، پژوهشگران اسپانیایی نتیجه گرفتند که داروهای مبتنی بر طلا، پتانسیل بالایی به عنوان آنتی‌بیوتیک‌های جدید دارند.

عفونت‌های مقاوم به دارو سالانه جان ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد. «سازمان جهانی بهداشت»(WHO)، مقاومت آنتی‌بیوتیکی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای سلامت عمومی طبقه‌بندی می‌کند که بشریت با آن روبه‌رو است. با وجود این، توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید متوقف شده است و معدود آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی که تولید می‌شوند، عمدتا مشتقاتی از درمان‌های موجود هستند.

طلا به داشتن ویژگی‌های ضدباکتریایی معروف است و «متالوآنتی‌بیوتیک‌های»(Metalloantibiotics) طلا که ترکیباتی با یون طلا در هسته‌ خود هستند، یک گزینه جدید و هیجان‌انگیز به شمار می‌روند.

۱۹ فروردين ۰۲ ، ۱۶:۰۰
Hamid Haji

محققان دریافته‌اند که هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص عملکرد قلب با بررسی اکوکاردیوگرافی در مقایسه با ارزیابی‌های انجام شده توسط متخصص سونوگرافی، عملکرد بهتری دارد.

 به نقل از ساینس‌دیلی، ‌ به گفته محققان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای (Cedars-Sinai) و تحقیقات آنها که در مجله‌ی معتبر نیچر منتشر شده است، هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص عملکرد قلب در مقایسه با ارزیابی‌های اکوکاردیوگرافی انجام شده توسط متخصصان سونوگرافی بهتر عمل می‌کند.

این یافته‌ها بر اساس اولین کارآزمایی بالینی تصادفی از عملکرد هوش مصنوعی در بررسی قلب و عروق به دست آمده است که توسط محققان موسسه قلب اسمیت (Smidt) و بخش هوش مصنوعی در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای رهبری می‌شود.

 

۱۹ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۵۷
Hamid Haji

نتیجه یک پژوهش علمی در فرانسه نشان می‌دهد که برخی مواد آلاینده‌ هوا احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش می‌دهند. 

دانشمندان در این پژوهش بر روی چند هزار زن فرانسوی و احتمال ابتلای آنها به سرطان پستان تحقیق کرده‌اند. به گفته آنها زنانی که در معرض دی‌اکسید ازت بوده‌اند با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان روبرو هستند. 

air pollution

نتیجه این تحقیق علمی همراستا با نتیجه دیگر پژوهش‌هایی است که درباره تاثیر آلودگی هوا بر سرطان پستان انجام شده است. ابتلا به سرطان پستان در زنان علاوه بر عوامل ژنتیک و هورمونی به شیوه زندگی فرد از جمله مصرف الکل، فعالیت بدنی و تنفس در هوای آلوده وابسته است. 

۱۳ فروردين ۰۲ ، ۲۱:۵۱
Hamid Haji

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خزندگان و دوزیستان و بطور کلی جانوران خونسرد عمر طولانی‌تری نسبت به بقیه جانوران دارند و این موضوع با اندازه جثه‌شان ارتباط مستقیمی دارد.

یک تیم بین المللی متشکل از ۱۱۴ محقق، طول عمر و روند پیری ۷۷ گونه از خزندگان و دوزیستان را در حیات وحش به طورعمیق مورد مطالعه قرار داده‌اند. این نتایج که روز پنجشنبه  ۲۳ ژوئن در مجله Science منتشر شده  نشان می‌دهد که برخی از این حیوانات آهسته‌تر پیر می‌شوند یا حتی اصلاً پیر نمی‌شوند.

Turtles

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، جاناتان، لاکپشت غول‌پیکر با ۱۹۰ سال سن، پیرترین حیوان زنده روی زمین لقب گرفته است. اینکه این عنوان به یک لاک پشت می رسد دیگر کسی را شگفت زده نمی کند. با این حال، عمر طولانی خزندگان تا همین اواخر نسبتاً ضعیف شناخته شده بود.

از ۳۰ گونه مهره دار شناخته شده‌ای که می‌توانند پس از ۱۰۰ سال زنده بمانند، ۲۶ مورد از آنها حیوانات اکتوترمی هستند که معمولا به عنوان یک جانور «خون سرد» شناخته می‌شوند. بدین معنی که نمی‌توانند حرارت بدن خود را تنظیم کند بنابراین دمای بدن آن طبق محیط اطرافش تغییر می‌کند.

۱۳ فروردين ۰۲ ، ۲۱:۳۶
Hamid Haji

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که احتمال رخداد برخی بیماری‌ها با ساعت زیستی (بیولوژیکی) بدن ارتباط دارد و به همین علت نرخ بروز آنها در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت است.

ساعت زیستی بدن یک فرآیند حیاتی و یک ریتم شبانه‌روزی در بدن موجودات زنده است. این ساعت در طی یک شبانه‌روز کامل تنظیمات و فعالیت‌های بخش‌های مختلف بدن موجودات را بر عهده دارد.

این ریتم شبانه‌روزی در داخل بدن موجودات زنده تولید و کنترل می‌شود، هرچند عوامل بیرونی چون نور خورشید، درجه حرارت و تغییرات فصلی نیز بر عملکرد آن موثر است.

ساعت زیستی در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن انسان اهمیت فراوانی دارد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فشار خون، ترشح هورمون، فعالیت‌های گوارشی، زمان خواب و بیداری، ومتابولیسم بدن اشاره کرد.اختلال در عملکرد این ساعت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنظیم فعالیت‌های زیستی بدن موجودات زنده شود.دانشمندان بر این باورند که ریتم شبانه‌روزی عملکرد بدن را بهینه می‌کند. اما این ریتم در مورد زمان وقوع بیماری‌ها می‌تواند هشدار دهنده باشد.

۱۱ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۵۱
Hamid Haji

گروهی از دانشمندان به تازگی توانسته‌اند راهی برای دور زدن «سد خونی مغزی» و رساندن داروها به‌طور مستقیم به مغز پیدا کنند.

«سد خونی مغزی» از مغز محافظت می‌کند و آن را از گردش عمومی خون جدا می‌کند. این محدودۀ جداکننده، از ورود مولکول‌های سمی به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌کند اما همزمان مانع ورود داروهای خاصی که در درمان بیماری‌های عصبی مفید هستند نیز می‌شود. 

در توضیح بیشتر این پدیده و مشکلی که وجود داشت باید گفت که: مغز از چندین میلیارد نورون تشکیل شده است. این سلول‌های آسیب‌پذیر و ضروری برای عملکرد صحیح بدن، به لطف مننژ (سامانه‌ای متشکل از چند غشاء که دستگاه عصبی مرکزی را در بر می‌گیرد) و حفره مغزی، از محیطی محافظتی بهره می‌برند. 

«سد خونی مغزی» یک مرز شیمیایی و ساختاری است که مغز را از بقیه بدن جدا می‌کند، عناصری را که می‌توانند وارد محفظه مغزی شوند، کنترل می‌کند و نقش فیلتر کننده‌ای را برای جلوگیری از ورود مولکول‌های سمی به مغز بازی می‌کند. بنابراین همزمان از ورود برخی از داروها نیز جلوگیری می‌کند که یک مانع مهم برای مدیریت بیماری‌های عصبی است.

اما محققان دانشگاه ییل در ایالات متحده به این موضوع پرداختند و توانستند مکانیسمی را توسعه دهند که اجازه می‌دهد «سد خونی مغزی» برای «چند ساعت» در زمانی که از قبل انتخاب شده، باز شود تا امکان تجویز دارو در مغز فراهم شود.

۱۱ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۴۴
Hamid Haji

عنکبوت‌‌های جهنده یکی از گونه‌‌های رنگارنگ و پرزرق و برق حشرات هستند که حتی نام خود را از پرنده‌‌های زیبا و رنگارنگی همچون طاووس‌ها و کاردینال‌های سرخ الهام گرفته‌اند اما جالب اینجاست که قادر به تشخیص زیبایی خودشان نیستند.

نتایج یک پژوهش آکادمیک اثبات می‌کند رنگ‌های روشن ابزاری نیست که این‌دسته از عنکبوت‌‌ها برای جلب‌توجه و جذب یکدیگر از آن استفاده کنند. محققان دانشگاه سینسینتی آمریکا می‌گویند واقعیت این است که این عنکبوت‌‌ها از قدرت تشخیص رنگ‌ها بی‌بهره‌اند.

(Saitis barbipes) گونه‌ای از عنکبوت‌‌های جهنده هستند که در اروپا و آفریقای شمالی زندگی می کنند. رنگ تاج و پاهای عنکبوت‌‌های نر قرمز است. تصور بر این بوده که این رنگ مکمل رقص طولانی‌ای است که هنگام «خواستگاری» از عنکبوت ماده اجرا می‌کنند. این نوع از عنکبوت‌ها بیشتر به‌خاطر رقص‌های جفت‌گیری پرهیجان و خنده‌دارشان معروف هستند.

مورهاوس از محققان دانشگاه پیتس‌بورگ دریافته است که عنکبوت‌های نر از ترکیبی از حرکات و رنگ‌ها کمک می‌گیرند که به‌طورخاص برای جلب توجه عنکبوت ماده ازطریق بازی کردن با چشم‌های او طراحی شده است.

دیوید اوتوموروِ، محقق دانشگاه پیتس‌بورگ در این باره می‌گوید:‌ «فرض ما این بود که از رنگ برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کنند ولی نمی‌دانستیم که آیا اصلا سیستم بینایی‌شان اجازه‌ای می‌دهد که رنگ‌ها را ببینند یا نه.»

۱۱ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۳۴
Hamid Haji