پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

تشخیص و درمان زودهنگام بیماری آلزایمر

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۰۸:۲۸ ب.ظ

مطالعه نشان می دهد که مولکول قند در خون می تواند بیماری آلزایمر را پیش بینی کند.

تشخیص و درمان زودهنگام بیماری آلزایمر نیازمند روش های غربالگری قابل اعتماد و مقرون به صرفه است. محققان مؤسسهٔ کارولینسکا در سوئد اکنون دریافته اند که نوعی مولکول قند در خون با سطح پروتئین تاؤ مرتبط است، پروتئینی که نقش مهمی در ایجاد زوال عقل شدید دارد. این مطالعه که در Alzheimer's & Dementia منتشر شده است، می تواند راه را برای یک روش غربالگری ساده که بتواند شروع بیماری آلزایمر را ده سال قبل از ظهور علائم پیش بینی کند، هموار کند.


نویسندهٔ اول مطالعه رابین ژو، دانشجوی پزشکی و محقق وابسته در گروه نوروبیولوژی، علوم مراقبتی و نظام اجتماعی (NVS)، مؤسسهٔ کارولینسکا، می‌گوید:"نقش گلیکان ها، نوعی ساختار پلی‌ساکاریدی ساخته شده از مولکول های قند، یک زمینهٔ پژوهشی نسبتا ناشناخته در تحقیقات زوال عقل است. ما در مطالعهٔ خود نشان دادیم که سطح گلیکان‌های خون در مراحل اولیهٔ بیماری تغییر می‌کند. این می تواند به این معنی باشد که ما قادر هستیم خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تنها با آزمایش خون و آزمایش ارزیابی حافظه پیش بینی کنیم."
در بیماری آلزایمر، نورون های مغز می میرند که تصور می شود در نتیجهٔ تجمع غیرطبیعی پروتئین های بتا-آمیلوئید و تاؤ باشد.
کارآزمایی های بالینی داروهای آلزایمر نشان می دهد که درمان باید در اوایل فرآیند پاتولوژیک، قبل از اینکه تعداد زیادی از نورون ها بمیرند، آغاز شود تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، روند معکوس شود.

بیومارکرهای خون بیشتری مورد نیاز است

هم نیاز کاربردی و هم نیاز مالی به روش های غیرتهاجمی غربالگری آلزایمر وجود دارد. در جهت غربالگری بیماری آلزایمر نشانگرهای خون بیش‌تر ترجیح داده می شوند، زیرا نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی دشوارتر است و تصویربرداری از مغز گران و پردردسر است.
اکنون محققان مؤسسهٔ کارولینسکا نشان داده اند که سطح یک ترکیب گلیکانی خاص در خون، که نشان‌دهندهٔ N-استیل گلوکز آمین متصل به ریشه بتا-مانوز هستهٔ گلیکان، می تواند برای پیش بینی خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر استفاده شود.
این گروه تحقیقاتی قبلاً ارتباط بین پروتئین تاؤ و سطوح گلیکان را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نشان داده بودند، اما این تجزیه و تحلیل ها بر روی مایع مغزی نخاعی انجام شد. گلیکان ها مولکول های قندی‌ای هستند که بر روی سطح پروتئین ها، بلوک های ساختمانی حیات یافت می شوند، و محل و عملکرد این پروتئین ها را در بدن تعیین می کنند.
با اندازه گیری سطح گلیکان خون، محققان دریافتند افرادی که سطوح گلیکان و پروتئین تاؤ مشابهی داشتند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض ابتلاء به زوال عقل از نوع آلزایمر بودند.
نویسندهٔ مسئول، سوفیا شدین ویس، دکترای نوروبیولوژی، علوم مراقبتی و نظام اجتماعی ، مؤسسهٔ کارولینسکا، می‌گوید:"ما همچنین نشان می‌دهیم که یک مدل آماری ساده که سطح گلیکان و تاؤ خون، ژن خطر APOE4 و تست ارزیابی حافظه را در نظر می‌گیرد، می‌تواند برای پیش‌بینی بیماری آلزایمر با قابلیت اطمینان 80 درصد تقریباً یک دهه قبل از ظهور علائمی مانند از دست دادن حافظه استفاده شود."

پیگیری 17 ساله

نتایج بر اساس 233 شرکت کنندهٔ "مطالعه ملی سوئد در مورد پیری و مراقبتِ کونگشولمن (SNAC-K)" است. نمونه‌ها بین سال‌های 2001 تا 2004 جمع‌آوری شدند و شرکت‌کنندگان به طور منظم با توجه به عواملی مانند از دست دادن حافظه و وجود زوال عقل، تحت نظر قرار گرفتند. پیگیری ها هر سه تا شش سال یکبار انجام شد و به مدت 17 سال ادامه یافت.
محققان اکنون نمونه‌های خون بقیه شرکت‌کنندگان در "مطالعه ملی سوئد در مورد پیری و مراقبتِ کونگشولمن" و همچنین شرکت‌کنندگان دیگر مطالعات پیری در داخل و خارج از سوئد را تجزیه و تحلیل خواهند کرد.
دکتر شدین ویس می‌گوید:"ما در حال همکاری با محققان مراقبت های اولیهٔ سوئد برای ارزیابی بیومارکرهای مختلف مربوط به زوال عقل در مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه هستیم. ما امیدواریم که گلیکان های موجود در خون مکمل ارزشمندی برای روش های فعلی غربالگری افراد از نظر بیماری آلزایمر باشند که تشخیص زودهنگام این بیماری را امکان پذیر می کند."
این مطالعه توسط محققان گروه تحقیقاتی لارس تیرنبرگ در بخش پزشکی اعصاب سالمندانِ مؤسسهٔ کارولینسکا با همکاری مرکز تحقیقات پیری مؤسسهٔ کارولینسکا، مرکز تحقیقات پیری استکهلم و بیمارستان دانشگاه کارولینسکا انجام شد.

Source
-
«Channel of Science is for all» - Telegram

۰۲/۰۱/۲۳