پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

مقدار انتشار پلاستیک‌هایی که به ذراتی بسیار کوچک در اندازه دی‌ان‌ای تجزیه می‌شوند- آن‌قدر کوچک که از راه پوست جذب بدن می‌شوند- به ۸۲ میلیون تن در سال می‌رسد.

پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی سازنده آن‌ها، نقش عمده‌ای در شیوع بیماری دارند و به خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف- از سرطان گرفته تا مشکلات هورمونی- دامن می‌زنند

آلودگی پلاستیکی همه موجودات، اعم از حیوانات دریایی و انسان‌ها را تهدید می‌کند؛ مشکلی که دانشمندان، کنشگران، گروه‌های تجاری و سیاستمداران در تنظیم معاهده جهانی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیکی درباره آن بحث می‌کنند.

رشد سریع پلاستیک از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. دو مجموعه داده مورد بررسی در نشریه «جهان ما در داده‌ها» نشان می‌دهد که میزان تولید پلاستیک از آن زمان تاکنون هرساله تقریباً ۲۳۰ برابر شده است. بیش از ۲۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی بلاتکلیف می‌مانند و وارد آب و هوا و خاک می‌شوند.

پلاستیک دست‌کم در یک بازه زمانی معقول تجزیه‌پذیر نیست و به ذراتی بسیار کوچک‌تر تجزیه می‌شود. شاید نتوانیم آن‌ها را به چشم ببینیم اما پلاستیک همواره در محیط وجود دارد. ذرات میکروسکوپی پلاستیک که میکروپلاستیک و نانوپلاستیک نامیده می‌شوند، می‌توانند از طریق خوردن، نوشیدن و تنفس وارد بدن ما شوند.

ابعاد میکروپلاستیک‌ها ۵ میلی‌متر یا کمتر است. نانوپلاستیک‌ها نامرئی هستند و اندازه آن‌ها به یک‌میلیاردم مترمی‌رسد که تقریباً هم‌اندازه دی‌ان‌ای است.

ارین اسمیت، معاون و رئیس بخش زباله‌های پلاستیکی و تجارت در صندوق جهانی طبیعت، به اپک تایمز گفت: «میزان و انواع شگفت‌انگیز پلاستیک‌ها، که بسیاری از آن‌ها پیامدهای ناشناخته‌ای برای سلامتی دارند، باید زنگ خطر را برای همه به صدا درآورند.»

او گفت: «آلودگی پلاستیکی همه‌جا وجود دارد. مقالات علمی به دنبال کشف معنای وجود پلاستیک در بدن انسان از منظر سلامتی هستند که هنوز برای ما تازگی دارد.»

خانم اسمیت گفت: «شاید منتظر هستیم که دانشمندان از گستره کامل اثرات زیستی پلاستیک پرده بردارند اما یک چیز مسلم است: اوضاع خوب نیست.»

اختلال در تولید مثل و مشکلات عصبی

مطالعات جدیدتر در حیطه سلامت انسان نشان می‌دهند که پلاستیک پیامدهای گسترده‌ای دارد.

«نتیجه تحقیقات روشن است: پلاستیک‌ها باعث بیماری، ناتوانی و مرگ می‌شوند و به افزایش موارد تولد زودرس، وزن کم در زمان تولد و مرده‌زایی و همچنین سرطان خون، سرطان سیستم لنفاوی، سرطان مغز، سرطان کبد، بیماری قلبی و سکته دامن می‌زنند. نوزادان، کودکان، زنان باردار و کارگران صنایع تولید پلاستیک از جمله افرادی هستند که بیش از همه در معرض خطر قرار دارند. دکتر فیل لاندریگان، متخصص اطفال و کارشناس بهداشت محیط، می‌گوید: «این بیماری‌ها سالانه ۱.۲ تریلیون دلار خرج می‌تراشند.»

۲۵ خرداد ۰۳ ، ۱۸:۰۶
Hamid Haji

محققان در چین گونه جدیدی از افعی کوهی را کشف کردند

نام علمی آن Ovophis jenkinsi است؛ این افعی در استان یوننان، در منطقه دورافتاده شهرستان یینگجیانگ پیدا شد.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های Ovophis jenkinsi رفتار آن است؛ برخلاف بسیاری از مارها که ترجیح می‌دهند هنگام خطر فرار کنند، این افعی تاکتیک‌ی دفاعی تهاجمی را از خود نشان می‌دهد.

این گونه از مار معمولا آهسته حرکت می‌کند، اما در صورت خطر، پرخاشگر می‌شود. این مارها زمانی که در معرض خطر قرار می‌گیرند، بدن خود را باد می‌کنند تا بزرگتر نشان داده شوند و به سرعت حمله می‌کنند. رفتار افعی کوهی و نیش سمی آن، نشان‌دهنده سازگاری تکاملی افعی برای بقا در مناطق کوهستانی یوننان است.

۲۵ خرداد ۰۳ ، ۱۷:۴۸
Hamid Haji

اینکه گاهی اوقات برخی از حیوانات بچه‌های خود را می‌خورند، ممکن است برای انسان‌ها کمی بی‌رحمانه به‌نظر برسد اما دلایل متعددی برای این پدیده طبیعی وجود دارد.

همسترها اگرچه بسیار دوست داشتنی به نظر می‌رسند، اما همین حیوانات بامزه تحت شرایطی نوزادان خود را می‌خورند. در مورد همسترهایی که در غرب قاره اروپا زندگی می‌کنند، کمبود ذرت به‌عنوان مهم‌ترین محصولی که این دسته از حیوانات از آن تغذیه می‌کنند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی آن‌ها و در نهایت مرگشان می‌شود.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که همسترهای ماده‌ای که ذرت غذای اصلی آن‌ها بود، نرخ بالایی در نوزادخواری داشتند. این همسترها حتی نوزادان خود را کنار ذخایر غذایی معمولی خود برای مصرف بعدی ذخیره می‌کردند.

پژوهشگرانی که در این تحقیق مشارکت داشتند، دریافتند که نوزادخواری همسترها با کمبود ویتامین «ب۳» یا نیاسین ارتباط دارد. کمبود این ویتامین در انسان باعث بیماری «پلاگر» می‌شود که تغییرات رفتاری از نشانه‌های بارز آن است.

 

آن‌ها در ادامه پژوهش خود با دادن ویتامین «ب۳» به همسترهای اروپایی متوجه شدند که این همسترها به حالت طبیعی خود بازگشتند و دیگر نوزاد خود را نمی‌خوردند.

۱۶ خرداد ۰۳ ، ۱۲:۴۷
Hamid Haji

محققان می‌گویند: این اولین شواهد از مداخله مستقیم جراحی در درمان سرطان است؛ همان‌جایی که پزشکی مدرن شروع می‌شود.

محققان کشف کردند که مصریان بیش از ۴۰۰۰ هزار سال قبل می‌کوشیدند از طریق جراحی سرطان را درمان کنند.

محققان در پژوهشی جدید یک جمجمه انسان را تجزیه و تحلیل کردند. این جمجمه، از مجموعه داک‌ورث دانشگاه کیمبریج، احتمالا به سال‌های بین ۲۶۸۶ و ۲۳۴۵ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در این جمجمه شواهدی مبنی بر وجود توده‌ سرطانی بزرگ و همچنین بیش از ۳۰ ضایعه کوچک‌تر در اطراف آن، که به توده‌های «متاستاتیک» معروف‌اند، مشاهده شد. محققان در بررسی این جمجمه نشانه‌هایی از بریدگی در اطراف این ضایعات سرطانی را مشاهده کردند که احتمالا با یک جسم تیز فلزی ایجاد شده‌ بود. به گفته محققان، مصریان باستان برای درمان این مرد، که احتمالا ۳۰ سال داشته است، به جراحی متوسل شده‌اند.

۰۹ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۱۷
Hamid Haji

یکی از اساتید دانشگاه ملی استرالیا مدعی است که همه‌گیری بعدی در کمین نشسته و آنفلوانزای مرغی «جزو گزینه‌های احتمالی» است

اظهارات این متخصص بیماری‌های عفونی در ۲۳ مه و به دنبال شناسایی اولین مورد ابتلای یک استرالیایی به آنفلوانزای مرغی اچ۵ان۱ و شناسایی اچ۷ان۳ در یکی از مرغداری‌های ویکتوریا مطرح شده است.

سانجایا سنانایاک، دانشیار پزشکی دانشگاه ملی استرالیا، معتقد است که همه‌گیری بعدی در راه است و احتمالاً با آنفلوانزای مرغی ارتباط دارد.

دکتر سنانایاک گفت : «به‌رغم آن‌که خستگی کووید هنوز از تن مردم بیرون نرفته و کسی دوست ندارد دوباره کلمه «همه‌گیری» را بشنود، همه‌گیری بعدی در کمین نشسته و آنفلوانزای مرغی جزو گزینه‌های احتمالی است.»

«برخلاف روزهای اولیه شیوع کووید، دست‌کم در مورد اچ۵ان۱ واکسن‌ها و داروهای انسانی بسیاری وجود دارد.»

دکتر سنانایاک می‌گوید تشخیص آنفلوانزای مرغی در یکی از مرغداری‌های ویکتوریا خبر خوبی نیست و نشان می‌دهد که باید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های استرالیا را به‌طور کامل تجهیز کنیم.

او گفت: «از منظر سلامت انسانی، پایان دادن به شیوع اچ۷ان۳ در سریع‌ترین زمان ممکن جزو ضروریات است، زیرا تداوم عفونت‌ها به ویروس فرصت جهش می‌دهد.»

۰۹ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۱۲
Hamid Haji

محققان می‌گویند مطالعات جدید نشان داده است که زنبورهای ملکه می‌توانند به طرز عجیبی روزها زیر آب دوام بیاورند.

سابرینا روندو، محقق مقطع پست‌دکترا در دانشگاه اتاوا کانادا و نویسنده اصلی این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت برای اولین بار به صورت تصادفی متوجه شد که زنبورهای گرده، شاخه‌ای از زنبورهای عسل، می‌توانند در برابر غرق شدن مقاومت کنند.

خانم روندو در حال مطالعه تأثیر آفت‌کش‌های موجود در خاک بر روی زنبورهای ملکه بود که آب به طور تصادفی وارد لوله‌های چند عدد از آن‌ها شد. زنبورهای گرده عموما به خاطر در امان ماندن از سرما، زمستان را در حفره‌هایی زیر زمینی می‌گذرانند.

این محقق درباره حادثه‌ی رخ‌داده گفت: «من اول ترسیدم. هرچند تعداد آنها کم بود و بنابراین آنقدرها مهم محسوب نمی‌شد، اما نمی‌خواستم زنبورها را از دست بدهم. بعد اما با دیدن زنده ماندن آنها شوکه شدم.» او سپس برای درک بهتر آنچه اتفاق افتاده بود، آزمایشی را به همراه همکارانش طراحی کرد. در این آزمایش محققان ۱۴۳ زنبور ملکه را که در خواب زمستانی بودند در لوله‌ها قرار دادند و آنها را به درجات مختلف و برای بازه‌های زمانی بین ۸ ساعت تا ۷ روز در آب غوطه‌ور کردند.

یافته‌ها نشان داد که ۸۱ درصد از زنبورهای ملکه که در آب فرو رفته بودند نه تنها ۷ روز زنده ماندند، بلکه پس از بازگشت به شرایط خشک نیز ۸ هفته به زندگی ادامه دادند.

۰۴ خرداد ۰۳ ، ۱۱:۲۸
Hamid Haji