پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

اثرات کم‌خوابی در بدن انسان

چهارشنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۲:۴۵ ب.ظ

 تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی نه‌تنها سبب ادامه‌‌ی خستگی در روز بعد می‌شود؛ بلکه انسان را در معرض خطر حملات قلبی و مرگ زودهنگام، زوال شناختی، زوال عقل، دیابت، فشار‌خون بالا ، افسردگی و چاقی نیز قرار می‌دهد.

 بخشی از خواب که طی آن چشم‌ها حرکتی سریع داشته و عضلات بدن بی‌حرکت و غیرفعال هستند را (REM) یا خواب عمیق می‌گوییم. در این مرحله، هرس سیناپسی (synaptic pruning) رخ می‌دهد؛ پدیده‌ای که طی آن بدن بهبود، رشد و ترمیم بافت را انجام داده و مغز اطلاعاتی را که نیازی به یادگیری آنها ندارید از حافظه پاک کرده و برای اطلاعات مهم و مورد‌نیازتان فضای کافی ایجاد می‌کند.

 اگر ساعات خواب خود را کوتاه کنید، درواقع خود را از "خواب REM" محروم کرده‌اید و محرومیت از "خواب REM"، مانع از به خاطر سپردن مواردی می‌شود که قبل از به خواب‌رفتن آموخته‌اید. طبق مشاهدات، در این مرحله از خواب، فرایند یادگیری و خلق‌و‌خوی انسان نیز تنظیم می‌شود؛ درنتیجه بیدار‌شدن قبل از این مرحله از خواب، می‌تواند در درازمدت به بدن و مغز آسیب برساند. 

عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است سبب کم‌خوابی شوند اما داشتن برنامه منظم برای خواب، خوابیدن در یک اتاق تاریک، ساکت و با دمای مناسب، دور نگه‌داشتن وسایل الکترونیکی و... از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر خواب افراد اثرات مثبتی داشته باشند.

•ندا میرزامحمدی 
•زهرا رستمی
کانال تلگرامی اتحاد زیست شناسان