پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

رابطه بین باکتری E.coli و پیشرفت سرطان روده‌ی بزرگ

چهارشنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰ ب.ظ

رابطه بین باکتری E.coli و پیشرفت سرطان روده‌ی بزرگ

 سالانه شمار بسیاری از افراد در جهان به سرطان روده‌ی بزرگ مبتلا شده و بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سرعت پیشرفت این سرطان با وجود برخی باکتری‌های روده رابطه مستقیم دارد، به‌طوری که باکتری‌های خاصی در روده، سرعت پیشرفت این سرطان را افزایش می‌دهند.

 به عنوان مثال سویه‌ای از باکتری E.Coli به نام pks+ E.Coli، پروتئینی به‌نام «کولی‌باکتین» تولید می‌کند که نوعی ژنوتوکسین است و باعث جدا شدن دو رشته DNA از یکدیگر در سلول میزبان شده و این امر منجر به افزایش احتمال جهش و ایجاد تومورها در روده می‌شود.

درحال حاضر، محققان در جست‌و‌جوی عواملی هستند، اعم از غذا و سایر باکتری‌ها، که بتوانند رشد باکتری اشریشیاکلی را مهار کند. آن‌ها ابتدا مکمل‌های غذایی مختلفی را آزمایش کردند که ادعا داشتند برای سلامت دستگاه گوارش مفیدند، یکی از در دسترس‌ترین آن‌ها اینولین است.

 اینولین نوعی فیبر رژیمی است که در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می‌شود. با این حال محققان کشف کردند که اینولین در واقع رشد pks+ E.Coli و ترشح پروتئین کولی‌باکتین را افزایش داده و باعث تسریع  پیشرفت سرطان روده بزرگ می‌شود.

 طبق آخرین گزارشات، محققان در حال تحقیق و بررسی برای شناسایی و تهیه عوامل مهار کننده رشد و تکثیر این نوع باکتری هستند که عملکردی خلاف اینولین داشته و به کنترل و مهار سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

 

•محمدرضا هوشمند•
•ندا میرزامحمدی•


‌کانال اتحاد زیست شناسان

۰۲/۰۱/۰۲