پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۶ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

فعل و انفعالات انسانی، حیات وحش در داخل شهر به خطر میندازد.
مرغ های دریایی تغذیه‌کننده‌های فرصت‌طلب هستند که برای همزیستی با انسان در محیط‌های شهری سازگار هستند و ناقل‌های اصلی برای انتشار و انتقال عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌های مقاوم به ضد میکروبی هستند.
در این مطالعه نقش مهمی را که مرغان دریایی در گسترش و پراکندگی این باکتری ها بازی می کنند، بررسی شد.
در این مطالعه ۱۲۹ مرغ دریایی بالغ را در طول دوره تولید مثل از سه سال در شهر پرجمعیت بارسلون (شمال شرقی اسپانیا) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج این مطالعه نشان داد سیزده مرغ دریایی از نظر باکتری های بیماری زا (اشریشیا کلی، لیستریا مونوسیتوژنز، کمپیلوباکتر ژژونی) از جمله سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک مثبت بودند.
نتایج نشان داد که مرغ های نابالغ پاتوژن‌ها را در مناطق بزرگ‌تری نسبت به بزرگسالان پراکنده می‌کنند.
منابع آب شهری تفریحی حساس‌ترین زیستگاه‌هایی بودند که توسط مرغ‌های دریایی با برچسب جی‌پی‌اس مورد بازدید قرار گرفتند و آزمایش آنها مثبت شد،
با استفاده از رویکرد One Health می‌تواند به مدیریت بهداشت شهری و عمومی در شهرهای بزرگ  کمک کرد.

۳۰ دی ۰۲ ، ۱۲:۲۲
Hamid Haji

یک مطالعه بزرگ بین‌المللی به رهبری محققان آمریکایی در نیویورک نشان داد که بیش از ۸۰ درصد از سیگاری‌ها یا سیگاری‌های سابق که سرطان ریه آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده شد، ۲۰ سال بعد همچنان زنده بودند.

این تحقیق با نام سی‌تی‌اسکن با دوز کم (LDCT) برای غربالگری افرادی که در معرض خطر بالاتر سرطان ریه هستند استفاده شد. این نوع اسکن می‌تواند به یافتن نواحی غیرطبیعی در ریه‌ها کمک کند.

نتایج این تحقیق ماه نوامبر گذشته در مجله «رادیولوژی» منتشر شد.  تنها ۱۶ درصد از بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه زود شناسایی می‌شوند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان ریه تنها یک سال بعد از تشخیص جان خود را از دست می‌دهند. 

دکتر کلودیا هنشکی، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه آیکان نیویورک، موانع غربالگری برای این سرطان را بر می‌شمرد و می‌گوید: «موانعی برای غربالگری وجود دارد که عمدتاً ناشی از این باور است که از تشعشعات بیش از حد استفاده می‌شود.» وی با این حال این تضمین را می‌دهد که برای غربالگری سرطان ریه می‌توان از سی‌تی‌اسکن با دوز کم (LDCT) استفاده کرد که  این دوز کمتر از ماموگرافی است.

سباستین کورود، متخصص ریه و رئیس بخش ریه در بیمارستان لیون می‌گوید: «با چنین نگاهی به گذشته می‌توان از یک درمان صحبت کرد چراکه تومور اولیه که موضعی بود به موقع برداشته شد.»

۲۶ دی ۰۲ ، ۱۲:۰۵
Hamid Haji

تب شیوه تکاملی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و در بسیاری از گونه‌ها، برای بقا سودمند است

با آمدن فصل آنفلوانزا و گسترش این بیماری، توصیه‌ها درباره مصرف مایعات و داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفون، ایبوپروفن یا آسپرین هم افزایش می‌یابد.

اما باید گفت که این توصیه‌ها همیشه سودمند نیستند.

افزایش بیش از حد مصرف مایعات و مصرف داروهای کاهش‌دهنده تب ممکن است همیشه به بهبودی افراد کمک نکند و در برخی موارد می‌تواند مضر هم باشد.

تب چیست؟

تب در واقع افزایش دمای مرکزی بدن است که به‌عنوان پاسخی به مهاجمان میکروبی ناخواسته ایجاد می‌شود. هر چه عفونت شدیدتر باشد، تب بیشتر می‌شود.

تب ‌پدیده صرفا بدی نیست

تب نحوه تکاملی بدن برای بهبود از عفونت است. تب در بسیاری از گونه‌ها، برای بقا سودمند و مفید است. اما تب هزینه‌ای هم دارد، چرا که دمای بیش از حد بالای بدن می‌تواند کشنده باشد. به ازای هر ۱۶.۷۷- درجه سیلسیوس متابولیسم (سوخت‌و‌ساز) بدن ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب بدن شروع به سوزاندن کالری بیشتر و ترشح هورمون‌هایی می‌کند که تب را تحت کنترل نگه می‌دارد.

کانورسیشن می‌نویسد، برخی تحقیقات درباره ورود داروهای کاهش دهنده تب به بدن مانند آسپرین یا استامینوفن نشان می‌دهد که این روند باعث می‌شود افراد دچار تب احساس بهتری داشته باشند اما در عین حال این داروها می‌توانند واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن را نیز سرکوب کنند.

برخی تحقیقات در افراد مبتلا به سرماخوردگی که یک هفته آسپرین یا استامینوفن مصرف کردند نشان داده است که پاسخ ایمنی بدن آنها روند کاهشی و گسترش ویروس بیشتر بوده است.

تحقیق دیگری هم نشان داد که مصرف آسپرین به‌طور موثر علائم تب را کاهش می‌دهد، اما گسترش ویروس را افزایش می‌دهد.

۲۱ دی ۰۲ ، ۲۳:۳۹
Hamid Haji

یک پژوهش تازه نشان داد ۱۰ تا صد برابر آنچه پیش‌ از این تصور می‌شود، نانوپلاستیک همراه با آبی که از بطری‌های پلاستیکی می‌نوشیم وارد بدن می‌شود. هنوز مشخص نیست این ریزپلاستیک‌ها چه تاثیری بر سلامت بدن می‌گذارد.
استفاده از دو لنز در میکروسکوپی نوین، به پژوهشگران اجازه داد تا با دقت بیشتری درون آب را تماشا کنند و نتیجه تکان دهنده بود: به صورت میانگین در هر لیتر آب که از بطری‌های پلاستیکی بیرون می‌آید، حدود یک‌چهارم میلیون ریزپلاستیک (یا مایکروپلاستیک برای ذره‌های بزرگ‌تر و نانوپلاستیک برای ذره‌های نانوئی پلاستیک) وجود دارد و اندازه آنها به‌قدری کوچک است که به‌طور مستقیم می‌توانند وارد سلول‌های بدن شوند. هنوز معلوم نیست حجم گسترده‌ای از پلاستیک که آدمی می‌بلعد، چه تاثیری بر سلامت بدن می‌گذارد. هرچند حالا حتی می‌دانیم ابرها هم می‌توانند حاوی ریزپلاستیک باشند و از نمک خوراکی، تا آب آشامیدنی، همچنین در خون و ادرار عمده آدم‌های زمین، ریزپلاستیک نمایان است.

این پژوهش که در آکادمی علوم آمریکا منتشر شد، کمتر از دو ماه پس از انتشار پژوهش دیگری ارائه شد که می‌گوید مواد شیمیایی همیشگی (forever chemicals) را در منابع آب آشامیدنی سراسر بریتانیا یافته‌اند. نشان دیگری از هجوم مواد شیمیایی تولید بشر که حالا به گوشه و کنار جهان رسیده‌اند و الزاما پلاستیک نیستند، اما مانند پلاستیک در مورد همه آنها به‌طور دقیق نمی‌دانیم که با بدن چه می‌کنند.

۲۱ دی ۰۲ ، ۲۳:۳۴
Hamid Haji

دانشمندان می گویند نتیجه دو تحقیق پزشکی جدید از کارایی یک داروی آنتی بیوتیک در جلوگیری از ابتلا به نوعی مقاوم از بیماری سل حکایت دارد.

نتیجه این دو پژوهش که روز پنجشنبه ارائه شد با توجه به قیمت نه چندان بالای آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین (Levofloxacin) حائز اهمیت است. فیلیپ دانتون، مدیر اجرایی یک سازمان غیردولتی فعال در زمینه خرید داروها می‌گوید نتیجه یکی از این تحقیق‌ها که بر روی کودکان در آفریقای جنوبی انجام شد «پیشرفتی بزرگ» محسوب می‌شود.

او می‌گوید نتیجه این پژوهش می‌تواند منجر به حفظ جان «میلیون‌ها کودک» در برابر بیماری سل شود. 

تحقیق دوم در مورد تاثیر داروی لووفلوکساسین در پیشگیری از ابتلا به نوع مقاوم بیماری سل بر روی افراد بزرگسال در ویتنام انجام شد.

۱۷ دی ۰۲ ، ۱۷:۰۹
Hamid Haji

این مطالعه جدید نشان داده است که می‌توان با استفاده از زبان یادگیری ماشین، پیش‌بینی دقیقی درباره زمان مرگ یک فرد انجام داد.

محققان در دانشگاه‌های کپنهاگ دانمارک و نورث ایسترن آمریکا برای این مطالعه داده‌های روزانه یک دهه از زندگی بیش از ۶ میلیون نفر از ساکنان دانمارک را در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری کردند.

این مجموعه شامل تاریخچه سلامت فرد، حقوق، ساعات کار، محل سکونت و موارد دیگر زندگی آنها بود. سپس این داده‌ها به یک مدل یادگیری عمیق زبان ماشین با نام «لایف‌تو‌وک» (Life2vec) داده شد تا توالی دقیق رویدادهای زندگی یک فرد بر اساس آن داده‌‌ها ایجاد شود.

persis mag

برای آزمایش این مدل، محققان با توجه به داده‌های موجود از خود پرسیدند که آیا می‌توانند پیش‌بینی کنند که فردی در چهار سال پس از سال ۲۰۱۶ زنده می‌ماند یا نه. محققان پاسخ را می‌دانستند، اما الگوریتم نمی‌دانست.

سون لمان، استاد دانشگاه فنی دانمارک و سرپرست این مطالعه، در این باره می‌گوید: «برای آزمایش اینکه این مدل ماشینی چقدر خوب است، گروهی متشکل از ۱۰۰ هزار نفر را انتخاب کردیم که نیمی از آنها زنده می‌ماندند و نیمی دیگر می‌مردند».

آنها افرادی را انتخاب کردند که بین ۳۰ تا ۵۵ سال عمر داشتند؛ مقطعی که پیش‌بینی مرگ و میر دشوارتر است. نتایج نشان داد که «لایف‌تو‌وک» در حدود ۷۸ درصد مواقع درست حدس زده بود.

۱۷ دی ۰۲ ، ۱۷:۰۳
Hamid Haji