پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۸ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

‍ ‍ زردزخم ( empetigo)

زردزخم عفونت سطحی پوست است که به علت استاف اورئوس و استرپتوکوک و به دو صورت تاولی و غیرتاولی ایجاد میشود.

Impetigo

 این عفونت عمدتا در ماههای گرم سال و در خردسالان به خصوص در صورت و اندام تحتانی دیده میشود.

 ضایعات به صورت پاپول شروع شده،سپس به وزیکول و بعد پوسچول تبدیل میشود که در نهایت ضایعه ای شبیه کندوی عسل ایجاد میکند.

 این ضایعه دردناک نیست و همراه با تب نمیباشد و درصورت تب باید به فکر عفونت های عمقی یا تشخیص دیگر باشیم.

۲۵ مهر ۰۲ ، ۱۹:۵۸
Hamid Haji

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)،نوعی اختلال در عملکرد روده که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ ، اسهال و یبوست متناوب ظاهر می‌شود که در افراد مختلف یکی از این دو می تواند غالب باشد.
4نوع سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد:
نوع IBS-D که اسهال در آن غالب است.
نوع IBS-C که یبوست غالب است.
نوع IBS-A که اسهال و یبوست متناوب وجود دارد.
وع IBSبعد از عفونت.

سندروم روده تحریک پذیز

هنوز علت مشخص و قطعی برای آن تعریف نشده است.اما دیده شده است که اضطراب و افسردگی طولانی مدت، عفونتها، سیگار و بیماری‌های التهابی روده آن را تشدید کرده است . اما رایج‌ترین تئوری این است که IBS نوعی اختلال در تعامل میان مغز و دستگاه گوارش است.

هیچ تست تشخیصی برای IBS وجود ندارد و در واقع تشخیص IBS با رد کردن سایر تشخیص های افتراقی مانند عفونت‌های انگلی، عدم تحمل لاکتوز و سلیاک قطعی می شود.

 در سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اختلال در عملکرد روده باعث می‌شود غذا خیلی سریع یا خیلی آرام در دستگاه گوارش حرکت کند.

  همچنین می‌تواند باعث درد شکم شود که معمولاً پس از دفع گاز و مدفوع یا حرکت روده از بین می‌رود. فشار و استرس مسافرت و حوادث اجتماعی با تغییر در روند روزانه زندگی ممکن است علائم را بدتر کنند.

 زنان مبتلا در دوره عادت ماهانه ممکن است علائم بیماریشان تشدید شود. شانس بروز بدخیمی‌ها در این افراد به اندازه سایر افراد است و باعث افزایش ریسک بروز سرطان ها نمی‌شود. هیچ گونه تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص قطعی بیماری وجود ندارد.

  تشخیص این بیماری بر اساس رد سایر علل صورت می‌گیرد که توسط معاینه بالینی، آزمایش های خون و مدفوع و ادرار و در صورت لزوم سونوگرافی انجام می‌شود.

 بعضی از افراد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب دچار اسهال می‌شوند. همچنین ممکن است در حین غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن اسهال رخ دهد.

۲۵ مهر ۰۲ ، ۱۹:۵۴
Hamid Haji

    پیوند کلیه از یک خوک مینیاتوری دستکاری شده ژنتیکی، یک میمون را برای بیش از دو سال زنده نگه داشت و یکی از طولانی‌ترین زمان‌های بقا پس از پیوند عضو بین گونه‌ای را رقم زد.

این دستاورد، پزشکان را یک قدم به هدفشان برای رفع کمبود اعضای حیاتی انسان با استفاده از اندام‌های حیوانی نزدیک‌تر می‌کند، عملی که به عنوان پیوند خارجی شناخته می‌شود.
در این پژوهش مجموعه‌ای از ویرایش‌های ژنومی توصیف می‌شود که از حمله سیستم ایمنی گیرنده به اندام‌های جدید جلوگیری می‌کند و همچنین ویروس‌های باستانی نهفته در اندام‌های اهداکننده را خنثی می‌کند.

در چند سال اخیر، محققان قلب خوک را به دو فرد زنده پیوند زده‌اند و نشان داده‌اند که قلب و کلیه خوک‌ها می‌توانند در افرادی که از نظر قانونی از آن‌ها قطع امید شده است، کار کنند.

pig kidney


تحقیقات پیوند بیگانه عمدتا بر روی خوک‌ها متمرکز شده است، تا حدی به این دلیل که اندام‌های آن‌ها اندازه و آناتومی مشابهی با بدن انسان دارد. اما سیستم ایمنی انسان و دیگر نخستی‌ها به سه مولکول روی سطح سلول‌های خوک واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود که آنها اندام‌های بدون تغییر خوک را پس بزنند. بنابراین، محققان شروع به استفاده از فناوری ویرایش ژنوم کریسپر (CRISPR-Cas9) برای غیرفعال کردن ژن‌هایی کردند که آنزیم‌هایی را که آن مولکول‌ها را تولید می‌کنند، رمزگذاری می‌کنند.

۲۳ مهر ۰۲ ، ۱۳:۰۰
Hamid Haji

درمان جدید احتمالا وابستگی به داروهای مهارکننده سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد. 

مطالعه‌ای نشان می‌دهد پیشرفتی مهم در درمان پیوند، احتمالا به بیماران کمک می‌کند به مصرف مادام‌العمر دارو برای جلوگیری از رد اندام‌های جدید نیاز نداشته باشند.

دانشمندان روشی جدید ابداع کرده‌اند که در آن، بیماران پیوندی از طریق برخی سلول‌ها که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند، درمانی پیشگام دریافت می‌کنند.  

پیوند کلیه

این کارشناسان دریافتند چنانچه عضو و سلول‌ها هر دو از یک اهداکننده دریافت شود، احتمال کمتری دارد که سیستم ایمنی بیماران، اندام جدید را پس بزند.

این امر پس از آن مشخص شد که یک دختر هشت ساله بریتانیایی بعد از پیوند کلیه توانست بدون داروهای مهارکننده سیستم ایمنی به زندگی ادامه بدهد.

۲۳ مهر ۰۲ ، ۱۲:۴۷
Hamid Haji

  این ویروس نسبت به حرارت و خشکی بسیار پایدار بوده و می تواند روی البسه و سطوح آلوده تا چند روز زنده بماند (تا سه روز، حداقل 50درصد قابلیت عفونی بودن خودش را حفظ می کند). بنابراین امکان انتقال آن از طریق اشیاء  وجود دارد.
این ویروس بدلیل نداشتن غشاء لیپوپروتئینی، مقاومت زیادی در مقابل ضد عفونی کننده های عمومی (نظیر الکل، ایزوپروپانول، گلوتار آلدئید و جانشین جدید آن ارتو فتالدئید) دارد و خنثی نمی شوند.
تنها ترکیبی که قادر به خنثی سازی آن می باشد، ترکیبات سدیم هایپوکلریت (همان وایتکس و یا آب ژاول) ، پر استیک اسید و یا خود اسید استیک (سرکه) می باشد. 

 

پاپیلوما ویروس


این ویروس در لباسشویی زنده می ماند، مگر آنکه دترجنت مخصوص لباس های سفید استفاده کنیدکه حاوی ترکیبات سدیم هیپوکلرایت می باشد و یا دترجنت های مخصوص لباس های رنگی که در واقع همان وایتکس بدون کلر بوده و واجد پراکسید هستند، استفاده شود.
دماهای بالای 100 درجه و خشک کن های لباس با درجه بالای حرارت و به مدت حداقل 45 دقیقه، منجر به کاهش شدید دوز ویروس می شود.

۱۷ مهر ۰۲ ، ۲۱:۵۲
Hamid Haji

ویروس هاری پس از حمله به سیستم عصبی مرکزی غیرقابل درمان است و تقریباً همیشه کشنده است و قربانی محکوم به مرگ وحشتناکی است. اما محققان اکنون فکر می کنند که یک درمان موثر و ساده پیدا کرده اند که می تواند حتی موارد پیشرفته هاری را درمان کند. 

Rabies

به گفته محققان یک آنتی بادی مونوکلونال تزریق شده به موش های آزمایشگاهی با موفقیت از آنها در برابر دوز کشنده ویروس هاری محافظت کرد. این اولین درمان عملی برای هاری است. این آنتی بادی با استفاده از لیسا ویروس خفاش استرالیایی، ایجاد شد. محققان این آنتی بادی را برای مسدود کردن ویروس هاری و جلوگیری از گسترش آن طراحی کردند. 
تلاش‌های قبلی برای درمان هاری پیشرفته شکست خورده است، زیرا درمان‌ها قادر به عبور از سد خونی مغزی نبوده‌اند، اما این آنتی بادی سیستم ایمنی را برای مبارزه موثر با ویروس در مغز و نخاع تقویت می کند. محققان با شگفتی متوجه شدند که یک دوز از آنتی بادی به طور موثر عفونت هاری را حتی پس از رسیدن به سیستم عصبی معکوس می کند و از مرگ جلوگیری می کند.

۰۹ مهر ۰۲ ، ۲۲:۲۶
Hamid Haji

شیوع کلی برای هر نوع از پاپیلومای انسانی ژنیتال  در مردان در دنیا برابر با ۳۱٪ (تقریبا از هر سه مرد، یک نفر) و شیوع برای انواع پرخطر HPV برابر با ۲۱٪ (از هر پنج مرد، یک مورد) برآورد شده است.

پاپیلوما
شایعترین ژنوتیپ ها هم در مردان به ترتیب ۱۶ و ۶ بوده است. بیشترین شیوع در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده که تا حداقل سن پنجاه هم این شیوع بالا می‌ماند. شیوع در آسیای شرقی و جنوب شرقی نصف دیگر مناطق مورد بررسی بوده است.  

نتایج این مطالعه نشان داده است که شیوع پاپیلوما در مردان بالای ۱۵ سال بالاست و در نتیجه مردان از نظر جنسی فعال، در معرض خطر عوارض مرتبط با پاپیلوما هستند و علاوه بر آن یک مخزن مهم این ویروس برای انتقال از راه جنسی می‌باشند.

۰۷ مهر ۰۲ ، ۲۲:۵۳
Hamid Haji

آسیب‌دیدگی ناشی از برخورد با ریشه درختان به مرگ این جانور منجر می‌شود بنابراین یادگیری نحوه اجتناب از موانع برای بقایش حیاتی است.

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد عروس دریایی جعبه‌ای کاراییب، با وجود اینکه سیستم عصبی مرکزی یا مغز ندارد، توانایی یادگیری سریع وحفظ اطلاعات را دارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این پژوهش که روز جمعه منتشر شد برخلاف تصور رایج و قدیمی است که موجودات زنده فاقد سیستم عصبی مرکزی قادر به یادگیری تداعی‌گرا نیستند.

این پژوهش به سرپرستی آندرس گارم، استاد زیست‌شناسی دریایی دانشگاه کپنهاگ دانمارک، و در قالب بخشی از پژوهش دانشگاه کیل آلمان در مورد رفتار عروس دریایی انجام شده است.

عروس دریایی جعبه‌ای که سمی‌ترین جاندار جهان است، ۲۴ چشم دارد و بدن ژله‌ای‌اش هنگام شنا لابه‌لای ریشه‌های درختان کرنا ممکن است آسیب ببیند که به عفونت و مرگ این جانور منجر می‌شود.

بنابراین، پژوهشگران اطمینان داشتند که این جانور قادر به یادگیری است که چگونه از ریشه‌های کرنا اجتناب کند، زیرا برای بقایش حیاتی است.

پژوهشگران برای آزمایش توانایی یادگیری این جانور، داخل مخزنی مدور خطوط خاکستری و سفید کشیدند. خطوط خاکستری به چشم عروس دریایی شبیه ریشه‌های کرنا در دوردست به نظر می رسید. پژوهشگران مشاهده کردند که در چند دقیقه اول، عروس دریایی تا نزدیکی دیواره‌ها می‌رفت یا با آن برخورد می‌کرد. اما ظرف پنج دقیقه اوضاع عوض شد.

عروس دریایی ترکیبی از محرک‌ بصری از خطوط و محرک حرکتی از برخورد با موانع دریافت کرد.

۰۴ مهر ۰۲ ، ۱۵:۳۰
Hamid Haji