پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

مردی که پیوند کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی شده را دریافت کرده ‌بود بعد از دو ماه فوت شد تا امیدها نسبت موفقیت پیوند اعضا بین گونه‌های حیوانی و انسانی را کاهش دهد.

 اوایل فروردین امسال بود که خبر پیوند کلیه خوک به یک مرد آمریکایی منتشر شد. ریک اسلایمن، مرد ۶۲ ساله در آمریکا که پزشکان گزارش دادند که حال او «مناسب» است و به زودی بیمارستان را ترک می‌کند. او پس از دریافت کلیه خوک، با توجه به خطر رد پیوند، در بیمارستان تحت مراقبت بود.

جراحان اعلام کرده بودند که احتمال دارد کلیه پیوندی از خوک در بدن این مرد حداقل دو سال دوام خواهد آورد. اما دوام دوماهه این کلیه نشان داد که تلاش‌های اینچنینی برای پیوند که از مدت‌ها قبل شروع شده هیچگاه موفقیت آمیز نبوده به ویژه آنکه در سال گذشته نیز اخبار ناامید کننده‌ای از پیوند قلب خوک به انسان نیز انتشاریافته بود.

بر همین اساس دیوید بنت ۵۷ ساله، که قلب خوک به وی پیوند زده شده دو ماه پس از انجام این پیوند عضو نوین فوت کرد.

در آن زمان اعلام شد یک ویروس حیوانی در بدن خوکی که قلب وی پیوند داده شده بود، وجود داشت، هر چند که عنوان شد هنوز مشخص نیست این ویروس عامل مرگ این مرد بوده یا خیر

.

کمتر از یک سال قبل یعنی در مهر ۱۴۰۲ نیز خبر درگذشت دومین مردی که قلب خوک به وی پیوند زده شده بود، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. دلیل موفق نبودن عمل‌های جراحی «پیوند بین گونه‌ای» نیز به نظر واضح می‌رسد، زیرا سیستم ایمنی انسان بلافاصله بافت حیوانی خارجی را از بین می‌برد.

۲۸ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۹:۳۲
Hamid Haji

هوش حیوانات می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. از استراتژی‌های شکار نهنگ‌های قاتل اورکا، تا گربه‌هایی که برای حل پازل‌های شناختی به اندازه کافی باهوش هستند یا حتی ماهی‌هایی که قادر به شمارش‌اند، اما کدام گونه بزرگ‌ترین مغز را دارد و آیا مغز بزرگ به معنای داشتن ضریب هوشی بالا است؟

برنده بلامنازع بزرگترین مغز در میان گونه های جانوری، نهنگ عنبر با مغزی به وزن حدود ۹ کیلوگرم است. داشتن چنین مغز بزرگی لزوما با سطح بالایی از هوش همراه نیست، اگرچه یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که در روزهای اولیه شکار نهنگ، میزان موفقیت در شکار طعمه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این نشان می‌دهد که شاید نهنگ‌ها یاد می‌گیرند که چگونه از شکارچی‌ها دوری کنند، یا می‌توانستند اطلاعات را به دوستان خود منتقل کنند و آنها مهارت‌های ارتباطی و هوش بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می‌شد، کسب می‌کنند.

قانون هالر می‌گوید هرچه اندازه حیوان بزرگتر باشد، نسبت مغز به بدن کوچکتر خواهد بود

۲۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۵:۰۴
Hamid Haji

پژوهشگران ژاپنی اعلام کردند که انجام آزمایش‌های بالینی اولین «داروی رشد مجدد دندان» در دنیا از ماه سپتامبر امسال در بیمارستان دانشگاه کیوتو این کشور آغاز می‌شود.

 

این دارو پس از دریافت تایید ایمنی، به بیمارانی که به طور مادرزادی فاقد مجموعه کامل دندان هستند داده خواهد شد تا اثربخشی آن بررسی شود. محققان امیدوارند فروش این دارو را در سال ۲۰۳۰ آغاز کنند.

هرچند تقریبا همه انسان‌ها به طور معمول ۳۲ دندان دارند، اعتقاد بر این است که حدود ۱ درصد از جمعیت جهان از یک بیماری مادرزادی به نام «آژنزی دندانی» رنج می‌برند که باعث عدم رشد یک یا چند دندان می‌شود.

دریافت

این بیماری نه تنها غذا خوردن بلکه روند تکلم و بلع بیمار را نیز دچار مشکل می‌کند. در این میان فقدان شش دندان یا بیشتر، وضعیتی که به نام «الیگودونشیا» شناخته می شود، ارثی است و گفته می‌شود که حدود ۰.۱ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار داه است.

 

۲۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۴:۵۳
Hamid Haji

محققان می‌گویند آنچه می‌خوریم و حتی جایی که آن‌ها را می‌خوریم می‌تواند بر سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون ما تأثیر بگذارد.

 

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه تازه از بیش از ۷۰۰ نفر سوالاتی در مورد رژیم غذایی‌شان پرسیدند، از جمله اینکه چه مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاصی را مصرف می‌کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشابه‌های انرژی‌زا، شیر و چای) و سپس سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون آن‌ها را آزمایش کردند.

محققان همچنین از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که چقدر غذای آماده در خانه، مغازه فست‌فود یا رستوران غیرفست‌فودی می‌خورند. آنها از این اطلاعات برای بررسی این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه میزان با بسته‌‌بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی ماندگار در تماس بوده‌اند.

سال‌هاست که دانشمندان درباره «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل، دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.

این ترکیبات که امروزه ردپایی از آن‌ها حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال نیز یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت نیز مواد شیمیایی «ماندگار» لقب گرفته‌اند.

۰۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۳:۲۰
Hamid Haji