پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۳ ثبت شده است


مرگ در محیط‌های بسیار سرد تأثیرات قابل توجهی بر فرآیند تجزیه بدن و ارزیابی زمانی که فرد فوت کرده دارد. تعیین زمان مرگ، یا همان دوره پس از مرگ (Post-mortem Interval)، از اهمیت ویژه‌ای در تحقیقات جنایی برخوردار است. برآورد دقیق زمان مرگ به کارآگاهان کمک می‌کند تا سناریوهای احتمالی را محدود کرده و به حل سریع‌تر پرونده‌های جنایی بپردازند.

فرآیند تجزیه در سرما

تحقیق اخیر در شرایط سرمای شدید در «گرَند فورکس» Grand Forks، یکی از سردترین شهرهای ایالات متحده، انجام شده است. در چنین شرایطی، دمای هوا تا ۴۰- درجه فارنهایت (۴۰- درجه سلسیوس) کاهش می‌یابد. روش‌های سنتی برای تعیین زمان مرگ، مانند مشاهده تغییرات فیزیکی و بیولوژیکی در بدن پس از مرگ، در این شرایط دقیق نیستند. در سرما، بدن سریع‌تر خنک می‌شود که بر تخمین‌های مبتنی بر دمای بدن تأثیر می‌گذارد. همچنین، فرآیند سفت شدن بدن یا  (Rigor Mortis) که به سفت شدن عضلات پس از مرگ اشاره دارد، در سرما به تأخیر می‌افتد.

۲۶ شهریور ۰۳ ، ۱۸:۳۵
Hamid Haji

چرا تعداد ضربان قلب در حالت استراحت شما، یکی از شاخص‌های سلامتی شما است؟

ضربان قلب شما در حالت استراحت نشان‌دهنده‌ی وضعیت کلی سلامت قلب و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف است. به گفته متخصصان قلب و عروق و پژوهشگران علمی، میزان ضربان قلب در حال استراحت (pulse rate) یک نشانگر مهم برای سنجش سلامت کلی بدن است. این شاخص ساده می‌تواند به‌طور موثری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی مرگ را نشان دهد.

 

ضربان قلب در حالت استراحت چیست؟

پزشکان ضربان قلب در حالت استراحت را تعداد ضربان‌های قلب شما در هر دقیقه در هنگام نشستن و استراحت تعریف می‌کنند. دکتر نیکیتا پَتل، مدیر پزشکی در شرکت Vitality، می‌گوید: «ضربان قلب می‌تواند بسته به فعالیت بدنی، مصرف کافئین و استرس تغییر کند». به‌طور متوسط، ضربان قلب افراد بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه متغیر است. بااین‌حال، تحقیقات جدید نشان داده است که اگر ضربان قلب شما به‌طور مداوم بیش از ۸۰ ضربه در دقیقه باشد، احتمالاً در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن هستید.

تأثیر ضربان قلب بالاتر بر سلامتی

پروفسور گراهام رینا، متخصص غدد در دانشگاه داندی، تأکید می‌کند که ضربان قلب بالا با بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مختلف مرتبط است. پژوهش‌ها بر روی جمعیت‌های بزرگ نشان داده‌اند که ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی (atrial fibrillation) باشد. در یکی از تحقیقات که بر روی داده‌های بیش از ۱.۲ میلیون نفر انجام شده، مشخص شد افرادی که ضربان قلب بالای ۸۰ ضربه در دقیقه دارند، ۳۳ درصد بیشتر در معرض بیماری قلبی و ۴۵ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن قرار دارند.

۲۶ شهریور ۰۳ ، ۱۸:۲۵
Hamid Haji

یافته‌ها نشان می‌دهد که جهش در محل برش فورتین ممکن است به افزایش عفونت در مناطق خاصی از مغز کمک کند که می‌تواند به توضیح عوارض کووید بر مغز و اعصاب کمک کند

مطالعه جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که ویروس سارس‌ــ‌کوو‌ــ‌۲، عامل بیماری کووید‌ــ۱۹، برای آلوده کردن مغز احتمالا از یک «در پشتی» [مسیر کمتر شناخته‌شده یا غیرمنتظره] به سلول‌ها وارد می‌شود.

این یافته می‌تواند تا حدی توضیح دهد که چرا بسیاری از افراد در طول بیماری یا پس از بهبود با علائمی در مغزواعصاب مانند خستگی، سرگیجه، مه مغزی یا از دست دادن حس بویایی و چشایی مواجه می‌شوند. دانشمندان می‌دانستند که این علائم ممکن است زمانی ایجاد شود که سارس‌ــ‌کوو‌ــ۲ وارد سیستم اعصاب مرکزی شود، اما نحوه و دلیل انتقال ویروس از مجرای تنفسی به مغز تا‌به‌حال مشخص نبود.

در مطالعه‌ای که در مجله میکروبیولو‌ژی طبیعت (Nature Microbiology) منتشر شد، دانشمندان جهش‌ها در پروتئین اسپایک ویروس را بررسی کردند. این جهش‌ها می‌توانند بر توانایی ویروس در اتصال به مولکول ای‌سی‌ئی۲ (ACE2) و در نتیجه ورود به سلول‌ها تاثیر بگذارند.

۱۰ شهریور ۰۳ ، ۱۰:۳۰
Hamid Haji

مواد غذایی قلیایی مانند میوه‌ها و سبزیجات، به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد

براساس پژوهش جدید دانشکده پزشکی دل (Dell Medical School) در دانشگاه تگزاس، میوه‌ها و سبزیجات به کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش پیشرفت بیماری کلیوی در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌کنند.

بدن انسان به کمک اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و ریه در تنظیم «بازها» و «اسیدها» به‌خوبی عمل می‌کند و پی‌اچ (PH) را در حدود ۷.۴، که تاحدود کمی قلیایی است، در تعادل پایدار نگه می‌دارد. برخی از طرفداران رژیم غذایی قلیایی می‌گویند که غذاهای اسیدساز مانند گوشت، تخم‌مرغ و غلات می‌توانند تعادل پی‌اچ بدن را برهم بزنند و مشکلات مختلف سلامت را به دنبال داشته باشند. آنها مدعی‌اند که مصرف مواد غذایی بازی مانند میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا، باعث حفظ تعادل پی‌اچ و کاهش اسید رژیم غذایی می‌شود و در مبارزه با بیماری‌ها موثر است.

۱۰ شهریور ۰۳ ، ۱۰:۲۱
Hamid Haji