پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۵ مطلب در مهر ۱۴۰۳ ثبت شده است

باکتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بقا در شرایط سخت تکامل پیدا کرده‌اند.

سیزده سویه از یک باکتری مقاوم به دارو در ایستگاه فضایی بین‌المللی با گونه‌های مشابه‌ زمینی‌شان تفاوت ژنتیکی و عملکردی پیدا کرده‌اند.

بر اساس پژوهشی جدید، باکتری‌هایی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) زندگی می‌کنند تکامل پیدا کرده‌اند تا تاب‌آوری بیشتری مقابل شرایط سخت فضا داشته باشند.

پژوهشگران ناسا حین تحقیق در مورد سویه‌ای از باکتری‌ها که از طریق میزبان‌های انسانی یا تحویل تدارکات به ایستگاه فضایی رسیده بودند، دریافتند که این باکتری‌ها برای بقا در مدار پایین زمین خصیصه‌های جدیدی پیدا کرده بودند.

دانشمندان وقتی این باکتری‌ها را با سویه‌های مشابه روی زمین مقایسه کردند، متوجه شدند که این باکتری‌ها توانایی بیشتری در تحمل تابش فضایی و جاذبه پایین دارند.

۰۵ مهر ۰۳ ، ۱۱:۳۹
Hamid Haji

هیدرا، جانداری شبیه به عروس دریایی است که در صورت تغذیه بیش‌ازحد، در بدنش تومورهایی ایجاد می‌شود که ممکن است به فرزندانش منتقل گردد.

مطالعات جدید انجام‌شده در مورد موجود زنده عجیب‌وغریبی به نام هیدرا، نه‌تنها جزئیاتی را در مورد فرآیند زندگی هیدرا در اختیار دانشمندان قرار داده، بلکه درک آن‌ها را از اشکال قابل‌انتقال سرطان افزایش داده است.

باوجودی که تومورها به دلیل چند سلولی بودن، به‌صورت اجتناب‌ناپذیری خطرناک هستند، اما خوشبختانه نمونه‌های کمی از سرطان وجود دارد که به‌صورت مسری به افراد دیگر منتقل می‌شود. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها دو مورد است که یکی در جانوری به نام شیطان تاسمانی (نوعی پستاندار کیسه‌دار) دیده‌شده و دیگری نیز در سگ‌ها مشاهده‌شده و البته ۱۱ مورد هم در دوکفه‌ای‌ها رؤیت شده است.

سرطان‌های مسری چطور ایجاد می‌شوند؟

در سال‌های اخیر دانشمندان تمایل زیادی داشتند تا بفهمند که سرطان‌های مسری در وهله اول چگونه پدیدار می‌شوند. دلیل اشتیاق آن‌ها برای یافتن پاسخ این سؤال، علاوه بر جلوگیری از وقوع این‌گونه از سرطان در انسان‌ها، بلکه به امید محافظت از سایر موجودات در مقابل این بیماری دردناک است. مثلاً ابتلای شیطان تاسمانی به سرطان، با تومورهایی بر روی صورت این جاندار همراه است که درد و رنج زیادی را ایجاد می‌کند.

اما زمانی که انسان‌ها متوجه این سرطان قابل‌انتقال شدند، این بیماری‌ به‌طور کامل تثبیت‌شده بود؛ در این میان سوفی تیسوت، بوم‌شناس تکاملی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) رویکرد متفاوتی را برای ردیابی و یافتن منشأ سرطان‌های مسری مدنظر قرار داد.

پانزده سال پیش، در جریان یک آزمایش علمی، یک موجود آب شیرین از خانواده عروس‌های دریایی و شقایق‌های دریایی، در اثر تغذیه بیش‌ازحد، به‌طور خودبه‌خود توموری در بدنش ایجادشده بود.

۰۵ مهر ۰۳ ، ۱۱:۳۴
Hamid Haji

برخی پژوهشگران مدعی شدند که راز طول عمر کوسه گرینلند را کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که شبکه‌ای از ژن‌های ترمیم کننده دی‌ان‌ای سبب‌ساز عمر طولانی کوسه‌های گرینلند در طبیعت است.

راز طول عمر کوسه گریلند در دی‌ان‌ای این موجود عجیب و استثنایی نهفته است. در پژوهشی تازه که در مرحله پیش‌چاپ قرار دارد مکانیسم‌های موجود در دی‌ان‌ای کوسه گرینلند که طول عمر زیاد این موجود را تضمین می‌کند، آشکار شده است.

این کوسه‌های ژنوم بسیار بزرگی دارند که تقریبا از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای تشکیل شده است. یعنی دو برابر چیزی که انسان در ژنوم خود دارد و حتی در میان کوسه‌ها نیز بی‌نظیر است. نکته جالب اینکه بخش عمده ژنوم را ژن‌های تکرارشونده تشکیل داده‌اند.

۰۵ مهر ۰۳ ، ۱۱:۱۸
Hamid Haji

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که شب‌ها بیشتر در معرض نور قرار دارند، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر، به‌ویژه در میانسالی، باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد «آلودگی نوری شبانه» بیش از سایر محرک‌ها، مانند سوء مصرف الکل، بیماری کلیوی، افسردگی و چاقی در بروز آلزایمر نقش دارد، بخصوص در سالمندان بالای ۶۵ سال.

هرچند قرار گرفتن در معرض نور برای مغز افراد زیر ۶۵ سال هم خطرات زیادی دارد. گفته می‌شود شدت نور زیاد در شب مهم‌ترین ریسک‌فاکتور برای آلزایمر زودرس در این گروه سنی است.

 

به نظر می‌رسد آلودگی نوری یکی از عوامل خطر آلزایمر برای سالمندان است، اما تأثیر آن به اندازه عوامل دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی نیست. اما این مورد در سنین زیر ۶۵ سال همچنان قوی‌ترین عامل در بروز آلزایمر است و هیچ ریسک‌فاکتور دیگری بر آن پیشی نمی‌گیرد.

۰۵ مهر ۰۳ ، ۱۱:۱۴
Hamid Haji

 

انجمن تحقیقات سرطان آمریکا به تازگی در گزارشی اعلام کرده که ۴ عفونت رایج، عامل ابتلا به ۱۳ درصد از سرطان‌ها در جهان هستند. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از این عفونت‌ها است.

بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد که برخی از آنها به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، سرطان‌های اندام تناسلی و دهان را افزایش می‌دهد.

عفونت HPV در اکثر افراد آلوده خود به خود از بین می‌رود اما حدود ۱۰ درصد از زنان مبتلا به آن، در دهانه رحم دچار عفونت مداوم می‌شوند. این امر می‌تواند باعث تکثیر سریع سلول‌ها و غیرفعال شدن پروتئین‌هایی شود که تومورها را سرکوب می‌کنند.

۰۵ مهر ۰۳ ، ۱۱:۰۳
Hamid Haji