پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

بکرزایی برای اولین بار در یک کروکودیل ثبت شد

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۴۸ ب.ظ

کروکودیل آمریکایی که به مدت 16 سال در محوطهٔ پارک خزندگان بدون جفت نگهداری شده بود، تعدادی تخم گذاشت. کروکودیل‌های امروزی و پرندگان تنها بازمانده‌های دودمان آرکوسورهایی هستند که انشعابات بزرگ دایناسورها و خویشاوندان آنها را در دوران مزوزوئیک به‌وجود آوردند.

اگرچه کروکودیل‌های امروزی متعلق به گروهی هستند که انشعاب آنها در اواخر کرتاسه آغاز شد، با این حال آنها از نظر ساختاری تفاوت اندکی با کروکودیل‌های ابتدایی اوایل دوران مزوزوئیک نشان می‌دهد. کروکودیل های امروزی به سه خانواده تقسیم شده‌اند: تمساح‌ها (Alligators) و کیمن‌ها (Caimans) که غالباً گروهی متعلق به دنیای جدید هستند؛ کروکودیل‌ که یکی از بزرگترین انواع خزندگان بی‌پرواز است؛ و گاریال‌ها (Gharials) که با یک گونه در هند و برمه معرفی می‌شوند.

دانشمندان اولین مورد ثبت شده از بکرزایی کروکودیل را پس از کشف یک فرد ماده که به مدت 16 سال بدون جفت در پارک خزندگان نگهداری شده بود با تعدادی تخم گزارش کردند. یک بررسی جدید نشان می‌دهد که این کشف «بینش‌های وسوسه‌انگیز» را دربارهٔ خاستگاه‌های تکاملی این خصیصهٔ مهم ارائه می‌کند و به طور بالقوه توانایی‌های تولیدمثلی دایناسورها را روشن می‌کند.کروکودیل آمریکایی (Crocodylus acutus) در سال 2002 هنگامی که 2 ساله بود به اسارت برده شد و در محوطه‌ای در پارک رپتیلاندیای کشور کاستاریکا قرار گرفت. او به مدت 16 سال بدون جفت تنها ماند. اما در ژانویهٔ 2018، 14 تخم متعلق به این کروکودیل ماده در محوطه پیدا شد.بکرزایی که به نام پارتنوژنز اختیاری (facultative parthenogenesis) نیز شناخته می شود، نوعی تولید مثل غیرجنسی می‌باشد که در گونه هایی که به طور معمول از طریق جنسی تولید مثل می کنند، رخ می‌دهد. دانشمندان بکرزایی را در دیگر جانورانی از قبیل پرندگان، کوسه ها، مارمولک ها و مارهای در اسارت و سایر گونه ها ثبت کرده اند. تا به حال، هرگز در میان کروکودیل‌ها ثبت نشده بود،

همانطور که قبلاً گفته شد، راستهٔ تمساح‌سانان (Crocodilia) شامل کروکودیل‌ها، تمساح‌ها، کیمن‌ها و گاریال‌ها می‌باشد.در مطالعه‌ای که در روز چهارشنبه (7 ژوئن) در ژورنال Biology Letters منتشر شد، محققان گفتند که از 14 تخم های تولید شده توسط این کروکودیل در کاستاریکا، 7 تخم زیست‌پذیر بودند. مراقبان باغ وحش این تخم‌های کروکودیل ماده را به منظور تکمیل روند تکوین جنینی محتویات درون آن، در دستگاه انکوباتور انکوبه کردند؛ اما هیچ نوزاد کروکودیلی از تخم خارج نشد، بنابراین پس از سه ماه، تخم‌ها را باز کردند.

محتویات شش تخم "غیرقابل تشخیص" بود، اما یک تخم حاوی جنینی کاملاً شکل گرفته بود اما زیست‌پذیر نبود. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که تقریباً مشابه مادر است.این تیم به رهبری وارن بوث، حشره شناس مؤسسهٔ پلی‌تکنیک ویرجینیا، در این مطالعه نوشت: "ناامیدکننده" بود که هیچ نوزادی از تخم خارج نشد، اما برای فرزندانی که به این روش متولد می شوند، غیرعادی نیست که از ناهنجاری رنج ببرند و رشد نکنند.

آنها افزودند که بکرزایی اختیاری ممکن است در گونه هایی که در آستانهٔ انقراض هستند شایع تر باشد و مطالعاتی که در مورد جمعیت های جانوران وحشی اطلاعاتی ارزنده‌ای به پژوهشگران ارائه می‌دهند، می توانند موارد بیشتری را نشان دهند.

آنها همچنین گفتند که کشف بکرزایی در یک کروکودیل به این معنی است که بکرزایی اختیاری اکنون در کروکودیل ‌ها و در پرندگانی که از نسل دایناسورها هستند، یافت شده است که نشان دهندهٔ یک منشأ تکاملی مشترک است.

کروکودیل‌ها و پرندگان گروه‌های خواهری هستند؛ واگرایی آنها از جد مشترکشان از واگرایی هر کدام از هر یک از تبارهای زندهٔ فعلی خزندگان جدیدتر است، به عبارت دیگر پرندگان و کروکودیل‌ها یک گروه تک‌تبار (مونوفیلیتیک) و جدا از سایر خزندگان تعلق دارند و بر طبق قوانین کلادی یا کلادیستی باید یک کلاد واحد معرفی شوند که آنها را از خزندگان باقیمانده جدا می‌کند. چنین کلادی در حقیقت شناخته شده و به نام آرکوسوریا (Archosauria) معروف است. این گروه همچنین دربرگیرندهٔ دایناسورها و پتروسورهای منقرض‌شده نیز هستند.

 

source 
«Channel of Science is for all»