پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

مجله اینترنتی حوزه زیست شناسی

پرسیس مگ Persis mag

در صورت استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی، ممکن است در اجرای وبسایت اختلال ایجاد شود. جهت مطالعه کامل نوشته‌ها، بروی روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

نویسندگان

۱۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

دانشمندان چینی کشف کرده‌اند که مقایسه حرارت تابیده شده از بینی، گونه‌ها و ناحیه چشم یک فرد می‌تواند ابزار ایده‌آلی برای نظارت و غربالگری سالمندی باشد

برنامه هوش مصنوعی که با استفاده از داده‌های دمای صورت 2811 شرکت‌کننده چینی بین سنین 21 تا 88 آموزش دیده بود، چندین الگوی حرارتی صورت را شناسایی کرد که می‌تواند نشان‌دهنده ساعت زیستی فرد باشد.

برای مثال، دمای بینی فرد با سرعت بیشتری نسبت به سایر نواحی صورت کاهش می‌یابد، در حالی که دمای ناحیه اطراف چشم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

این یعنی اینکه که افرادی که بینی گرمتر و نواحی اطراف چشم خنک‌تر دارند ممکن است ساعت حرارتی صورت کندتری داشته باشند.این چه ارتباطی با سلامتی فرد دارد؟

محققان دریافتند که پروفایل حرارتی فرد به عوامل سبک زندگی و سلامت متابولیک مرتبط است. افراد مبتلا به دیابت پروفایل حرارتی صورتشان بیش از شش سال پیرتر از همسالان سالم خود نشان داد.

مدل یادگیری ماشینی قادر بود نقشه حرارتی صورت فرد را به طور خودکار پردازش و تحلیل کند تا پیش‌بینی کند که آیا فرد دارای اختلال متابولیک مانند بیماری کبد چرب یا دیابت است یا خیر، آن هم با دقتی بیش از 80 درصد.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۱:۰۶
Hamid Haji

انگل تک‌سلولی «توکسوپلاسما گوندی» سیستم ایمنی مغز را به‌راحتی دور می‌زند و از سد خونی مغز عبور می‌کند

از هر سه نفر یک نفر در بدنش انگلی پنهان دارد که «توکسوپلاسما گوندی» (Toxoplasma gondii) نامیده می‌شود. این انگل در مغز و سایر اندام‌‌ها زندگی می‌کند. حالا دانشمندان این ریز‌اندام‌ را به گونه‌ای مهندسی کرده‌اند که بتواند داروها را به درون مغز انسان ببرد، البته این کشف جدید هنوز روی انسا‌ن‌ آزمایش نشده است.

به گزارش لایوساینس، حمل بسیاری از داروها به درون مغز بسیار دشوار است، زیرا این اندام در درون غشایی محکم به نام سد خونی-مغزی قرار دارد که فقط به برخی مواد اجازه خروج از جریان خون و ورود به بافتش را می‌دهد. این سد محافظتی به‌خصوص در برابر مولکول‌های بزرگ و جذب‌کننده آب، مانند بسیاری از پروتئین‌ها، نفوذ‌ناپذیر است.

اما انگل تک‌سلولی توکسوپلاسما گوندی به‌راحتی این حصار محافظتی را دور می‌زند. در آزمایشی، پس از آنکه این انگل درون مغز موش‌ها قرار گرفت، این جوندگان ترسشان از گربه‌ها را فراموش کردند. این انگل با بلعیدن از راه دهان وارد بدن می‌شود و سپس به اختیار خود یا به کمک سلول‌های ایمنی وارد مغز می‌شود. به همین دلیل اغلب مردم هیچ علائم خاصی ندارند، اما تعداد کمی از افراد ممکن است به عوارضی دچار شوند.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۵۷
Hamid Haji

برخی از ویتامین‌ها برای جلوگیری از تضعیف حافظه مفید هستند

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌های خاصی مانند ویتامین‌های E، D و مکمل امگا ۳ به تقویت عملکرد مغز، به ویژه در افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند، کمک می‌کنند.

ویتامین E

برخی شواهد نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند برای ذهن و حافظه افراد مسن مفید باشد. منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی سبزیجات، مانند اسفناج و کلم بروکلی.

ویتامین D

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۳، ویتامین D ممکن است با مسیرهای سیگنالینگ مغزی مرتبط با بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری پارکینسون تداخل داشته باشد و از بروز آنها پیشگیری کند. ویتامین D را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خوردن برخی مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب یا تخم مرغ دریافت کرد.

امگا ۳

در کنار مصرف دو ویتامین فوق، تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که امگا ۳ نیز به کاهش علائم زوال شناختی خفیف، که می‌تواند شامل از دست دادن حافظه باشد، کمک می‌کند. گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی منجر به یادگیری بهتر، تقویت حافظه، بهبود عملکرد شناختی و افزایش جریان خون به مغز شود. ماهی‌هایی مانند سالمون و ماهی خال مخالی غنی‌ترین منابع امگا ۳ و شامل دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) هستند.

Source

 

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۹
Hamid Haji

 

محققان MIT یک مدل هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان سینه را تا پنج سال قبل شناسایی کند.

این هوش مصنوعی نمونه‌های بافتی را اسکن کرده و الگوهایی را شناسایی می‌کند که نشان‌دهنده نشانه‌های اولیه سرطان هستند، که این امر امکان تشخیص و درمان بسیار زودتر را فراهم می‌آورد.

این مدل بر روی ده‌ها هزار ماموگرام آموزش دیده است و به همین دلیل می‌تواند الگوهایی را شناسایی کند که برای چشم انسان بسیار ظریف هستند.

تشخیص زودهنگام برای درمان مؤثر حیاتی است و این می‌تواند جان‌های بی‌شماری را نجات دهد با شناسایی سرطان در مراحل اولیه آن.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۳
Hamid Haji

دانشمندان می‌گویند این می‌تواند راهی برای حفظ یک آرشیو دائمی از حیواناتی باشد که ممکن است روی زمین از دست بدهیم. آن‌ها به‌صورت «انجماد عمیق» نگهداری خواهند شد تا در وضعیت قابل‌استفاده باقی بمانند

دانشمندان از طرحی بلندپروازانه‌ برای انتقال حیوانات در حال انقراض به ماه پرده برداشتند.

تاسیسات نگهداری و حفاظت به ما امکان می‌دهد نمونه‌هایی از گونه‌های در معرض خطر روی زمین را حفظ کنیم.

دانشمندان می‌گویند که این کار به ما امکان می‌دهد آن‌ها را بدون خطراتی که روی سیاره خودمان وجود دارد، نگه داریم.

دانشمندان می‌گویند این می‌تواند راهی برای حفظ یک آرشیو دائمی از حیواناتی باشد که ممکن است روی زمین از دست بدهیم. آن‌ها به‌صورت «انجماد عمیق» نگهداری خواهند شد تا در وضعیت قابل‌استفاده باقی بمانند.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۰
Hamid Haji

دکتر دونالد وسون، محقق ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه آستین: محصولات حیوانی، به‌ویژه گوشت، معمولا تولیدکننده اسیدند، در حالی که میوه‌ها و سبزیجات هنگام مصرف، محیط قلیایی ایجاد می‌کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد خوردن چند سیب بیشتر یا کلم بروکلی، خیار، موز یا لوبیا سبز واقعا می‌تواند نیاز به دکتر رفتن را کم کند؛ به‌ویژه برای افرادی که فشار خون بالا دارند و با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی‌ مواجهند.

دکتر دونالد وسون، محقق ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه آستین در تگزاس، گفت: «بیماران مبتلا به فشار خون بالا با دو مشکل اساسی بیماری‌های قلبی و کلیوی مواجه می‌شوند. این مطالعه بررسی می‌کند که آیا کاهش میزان اسید در رژیم غذایی می‌تواند عوارض مربوط به بیماری‌های کلیوی و بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا را کاهش دهد یا خیر.»

وسون افزود: «محصولات حیوانی، به‌ویژه گوشت، معمولا تولیدکننده اسیدند، در حالی که میوه‌ها و سبزیجات هنگام مصرف، تولیدکننده باز  هستند.»

به گزارش سی‌ان‌ان، محققان برای بررسی اینکه گیاهان چگونه می‌توانند کمک کنند، روی ۱۳۵ فرد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که با وخیم‌تر شدن بیماری‌های قلبی و کلیوی مواجهند، یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی انجام دادند.
شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: یک گروه که روزی دو تا چهار فنجان میوه و سبزیجات به رژیم غذایی‌شان اضافه کردند، گروهی که روزانه دو دوز (چهار یا پنج قرص ۶۵۰ میلی‌گرمی) جوش شیرین مصرف کردند، و گروهی که به درمان‌های پزشکی استاندارد ادامه دادند. طبق این مطالعه، جوش شیرین میزان اسید را کاهش می‌دهد.

به گفته وسون، محققان پس از پنج سال مطالعه دریافتند که دو رژیم غذایی حاوی گیاهان بیشتر و مصرف جوش‌شیرین، بهبود سلامتی کلیه‌‌ها را به دنبال داشت، اما تنها مصرف میوه‌ و سبزیجات بیشتر به سلامتی قلب هم کمک کرد.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۳۴
Hamid Haji

 محققان در حال کار بر روی پژوهشی درباره قوهای دریاچه آلبرت پارک ملبورن هستند که بیست سال است، ادامه دارد. موضوع مطالعه آن‌ها بررسی روابط اجتماعی قوها و به ویژه زندگی تولیدمثلی این جانور است که گفته می‌شود برای تمام عمرش یک جفت بیشتر ندارد.

اکنون پژوهشگران مدارکی دال بر اثبات این باور قدیمی تک‌همسر بودن غوها دارند اما در عین حال، شواهد برعکس آن را نیز یافته‌اند.

دکتر مولدر از دانشگاه ملبورن در این باره توضیح می‌دهد:‌ «طلاق در میان قوها غیر معمول نیست. حدود ده درصد از جفت‌های قو دوام نمی‌آورند. ما اینجا جفتی داریم که از ابتدای مطالعه با هم هستند که ۱۸ سال می‌شود، و برخی دیگر از جفت‌ها یک یا دو ماه در کنار هم می‌مانند و سپس به این نتیجه می‌رسند که نه، این مناسب آنها نیست.»

 

مولدر در این باره می‌گوید: «از هر شش جوجه قو، یکی پدری به جز پدر جفت مادرش دارد.»

دانشمندان با استفاده از ردیاب‌هایی که حرکات قوها را زیر نظر می‌گیرند، دریافته‌اند که زوج‌های تک‌همسر رفتارها و فعالیت‌های خود را با هم هماهنگ می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که هر چه بیشتر با هم باشند، رابطه بهتری خواهند داشت.

مولدر می‌گوید: «با هم بودن برای مدت طولانی‌تر شما را زوج‌های دیگری که تنها یک یا دو سال با هم بوده‌اند، هماهنگ‌تر نمی‌کند.»

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۲۳
Hamid Haji
یک پژوهش تازه ثابت کرد که سطح آفت‌کش‌ها در ۲۰ درصد از میوه‌ها و سبزیجات آزمایش‌شده به حدی است که «خطرات قابل‌توجهی» برای سلامت انسان دارد.
 
یافته‌های یک مطالعه علمی جدید، نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در مورد اثرات باقی‌مانده آفت‌کش‌ها بر روی محصولات باغی را تقویت می‌کند و شواهد تازه‌ای ارائه می‌کند که شستن میوه‌ها قبل از خوردن آن‌ها هم نمی‌تواند مواد شیمیایی سمی مختلفی را که معمولاً در کشاورزی استفاده می‌شوند، از بین ببرد.
 
این مقاله در اوج بحث‌های جاری در مورد میزان آلودگی مواد غذایی با آفت‌کش‌ها و خطرات بالقوه آن برای سلامتی در روز چهارشنبه ۷ اوت (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) در مجله «نانو لترز - Nano Letters» متعلق به انجمن شیمی آمریکا منتشر شد.
 

سازمان غیرانتفاعی «کانسی‌یومر ریپورتس» در ماه مه اعلام کرد که بر اساس تجزیه و تحلیلی که از داده‌های جمع‌آوری شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده تهیه کردند، مشخص شد که ۲۰ درصد از ۵۹ گروه از میوه و سبزیجات مختلف دارای بقایای آفت‌کش‌ها در سطوحی هستند که «خطرات قابل توجهی» برای مصرف‌کنندگان ایجاد می کند.

۲۰ مرداد ۰۳ ، ۲۰:۱۵
Hamid Haji

دانشمندان بریتانیا می‌گویند علت جدیدی را که باعث وارد شدن آسیب به ریه‌ها و ابتلا به «آسم» می‌شود، یافته‌اند.

تحقیقات پژوهشگران در کینگز کالج لندن نشان داد که در زمان وقوع حمله آسم، سلول‌های پوشاننده مجاری هوایی آنچنان تحت فشار قرار می‌گیرند تا از بین بروند.

بر اساس گزارشی که از این تحقیق در مجله «science» منتشر شده، داروهایی که برای جلوگیری از حمله تجویز می‌شود، ممکن است بتواند این چرخه آسیب را بشکنند.

مجاری هوایی افراد مبتلا به آسم، به محرک‌هایی مانند گرده گل، حیوانات خانگی و ورزش حساس هستند و در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی ملتهب یا متورم می‌شوند و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس ایجاد می‌کنند.

اگرچه داروهای استنشاقی موجود می‌توانند این التهاب را کاهش دهند و به باز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک کنند، اما تکرار این حملات می‌تواند باعث ایجاد زخم دائمی و تنگ شدن مجاری هوا شود.

در طول حمله همچنین عضلات صاف اطراف راه‌های هوایی، شروع به فشرده شدن و سفت شدن می‌کند که تحت عنوان «انقباض برونش» شناخته می‌شود.

 

۰۴ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۳۳
Hamid Haji

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی از میگرن گرفته تا سکته مغزی، پارکینسون و زوال عقل و غیره، شایع‌ترین بیماری در جهان هستند و باعث مرگ ۱۱.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ شده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله تخصصی «Lancet» منتشر شده، تعداد افرادی که با اختلالات سیستم عصبی زندگی می‌کنند یا براثر عوارض ناشی از‌ آن می‌میرند، طی سه دهه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

 

 

محققان می‌گویند در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳ درصد از جمعیت جهان (۳.۴ میلیارد نفر) تحت تاثیر این نوع بیماری‌ها قرار گرفته‌اند.

این مطالعه توسط صدها محقق به رهبری موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) مستقر در ایالات متحده انجام شد.

 

۰۴ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۲۴
Hamid Haji

در یک روستای کوچک در اسپانیا مجموعه‌ای از سرقت‌های عجیب توجه ساکنان و سپس دانشمندان را به خود جلب کرد. مقصرانی که نه سارقان عادی بلکه سه گربه بودند. دانشمندان با بررسی رفتار این سارقان پشمالو دریافتند که چرا اشیاء روزمره را می دزدند.

در بریستول انگلستان نیز گربه‌ای به نام چارلی پس از بردن اقلام مختلف به خانه، از جمله اسباب بازی‌های پلاستیکی و کارد و چنگال، لقب «پرکارترین گربه سارق بریتانیا» را دریافت کرد. صاحب او، آلیس بیگ، در سال ۲۰۲۲ رفتار گربه‌اش را در عین سرگرم کننده بودن، شرم آور دانست زیرا او دائما مجبور بود اقلام دزدیده شده را پس دهد.

محققان مختلفی از جمله دکتر کلودیا وینکه، زیست شناس رفتاری در دانشگاه اوترخت، فرضیه هایی را برای توضیح این رفتار ارائه کرده اند. گربه‌ها ممکن است به دنبال جلب توجه باشند یا بخواهند بازی کنند. همچنین آنها ممکن است رفتار شکار را با آوردن طعمه به خانه شبیه‌ساری کنند. وینکه توضیح می دهد: «وقتی به گربه توجه می کنید، این رفتار را تقویت می کنید.»

دنیس ترنر از دانشگاه زوریخ می‌افزاید که گربه‌ها به دلیل دارا بودن چربی پشم یا لانولین، جذب اقلام پشمی و پلاستیکی خاصی می‌شوند. او برای ترک این عادت توصیه می‌کند «وقتی گربه وسیله‌ای را با خود می‌آورد، بدون توجه به این رفتار و بی سرو ‌صدا اتاق را ترک کنید و پس از خروج گربه، آن شی را دور بیندازید.»

 

 

۰۴ مرداد ۰۳ ، ۱۲:۱۵
Hamid Haji